غنی: انقطاع نظام را اجازه ندهید و در انتخابات شرکت کنید

محمد اشرف غنی؛ رییس دسته انتخاباتی «دولت ساز» از مردم می‌خواهد که انقطاع نظام را اجازه ندهند و در انتخابات به گونه گسترده شرکت کنند.

blank

او امروز (جمعه، ا سنبله) به خاطر پیکارهای انتخاباتی به ولایت هرات سفر کرد. آقای غنی در جمع هوداران‌اش بر حفظ نظام جمهوری تاکید کرده است.

او گفت: «داخل جمهوریت ما حقوق داریم. جمهوریت که نباشد ما دوباره رعیت می‌شویم. انتخابات آینده شما هست و این انتخابات تاریخ ساز هست. باید تعهد کنیم که انقطاع نظام اجازه ندهید. جمهوریت که نباشد، ما پس به عقب بر می‌گردیم، اگر جمهوریت نمی‌بود شلاق می‌زدند.»

این در حالی است که دور نهم گفتگوهای صلح میان نمایندگان امریکا با طالبان در شهر دوحه قطر جریان دارد. طالبان مخالف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند.

تحلیلگران سیاسی بدین باورند که با توافق طالبان با امریکا، انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ شش ماه میزان برگزار نمی‌شود.

اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی گفت که با بهره گیری از راه‌ لاجورد، بندر چابهار و بندر تورغندی، وابستگی افغانستان به بنادر تورخم و اسپین بولدک کاهش چشم گیری یافته است.

او افزود که با مسدود شدن بنادر پاکستان به روی افغانستان، «آب از آب در کابل تکان نمی‌خورد.»

این اظهارات غنی در حالی مطرح می‌شود که تاکنون استفاده چندانی از راه‌های ترانزیتی جدید صورت نگرفته است و زیرساخت‌های لازم برای بهره گیری از این راه‌ها وجود ندارد.

اشرف غنی هم چنین گفت که در دوران حکومت وحدت ملی جلو فعالیت زورمندان را گرفته است و در صورت پیروزی در انتخابات پیشرو، در راستای تامین عدالت تلاش خواهد کرد.

او افزود: « شاخ پلاستیکی زورمندان شکتساندم، این دفعه تعهد در روز پیروزی و در روز حلف این هست که عدالت عمری و علوی را می آورم.»

آقای غنی بیان داشت که از موضع قوی در مقابل کشورهای همسایه وارد می‌شود؛ چرا که افغانستان تاریخ پر افتخاری دارد.

وعده‌های غنی به هراتیان

اشرف غنی؛ این بار نیز در سفرش به هرات وعده‌های زیادی به باشندگان این ولایت داده است. او تاکید کرد که در حکومت آینده، نقش هراتیان پر رنگ خواهد بود.

او گفت: «طی پنج سال گذشته آن ‌قدر که من به هرات آمده‌ام، هیچ کسی طی صد سال گذشته به این ولایت نیامده است. هرات همیشه پاسدار استقلال افغانستان بوده است و حس وطن‌دوستی در این شهر در تاریخ ذکر شده است.»

اشرف غنی هم چنان گفت که جلو ناامن شدن هرات را خواهد گرفت.

او افزود: « به هیچ فردی از خوارج، داعش و سایر تروریستان اجازه‌ی دخالت در اوضاع امنیتی هرات نمی‌دهیم.»

مطالب مرتبط