حمله طالبان بر جلریز؛ مردم آواره شدند، نیروی کمکی نرسید

گروه طالبان از چندروز به این‌سو بر ساحات مختلف ولسوالی جلریز میدان‌وردک حمله کرده‌است.blank

مقامات محلی میدان‌وردک می‌گویند که بسیاری از خانواده‌ها از منطقه سرچشمه، سیاه‌خاک و ساحه نزدیک جنگ از ترس درگیری، از منازل‌شان بی‌جا شده‌اند. اکنون گفته می‌شود، وضعیت در این مناطق آرام است و گروه طالبان در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی و مردمی عقب رانده شده‌اند.

آوارگی ۵۰۰ خانواده
مهدی راسخ؛ نماینده میدان‌وردک در مجلس نمایندگان می‌گوید، نزدیک ۵۰۰ خانواده از ساحات سرچشمه و سیاه‌خاک بی‌جا شده و به‌سوی بهسود و بامیان رفته‌اند. او که اکنون در کنار نیروهای مردمی در محل حضور دارد، می‌گوید که گروه طالبان روز جمعه اول سنبله با سلاح‌های سبک و سنگین بر خانه‌های مردم حمله کردند. به گفته او، بیشتر مردم به‌دلیل ترس از جنگ، خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند.blank

این عضو مجلس نمایندگان می‌افزاید که مردمان محل با توجه به امکانات ساده، همه بسیج شده و تلاش دارند از خودشان در برابر حمله طالبان دفاع کنند. آقای راسخ می‌گوید که وضعیت فعلا آرام است و گروه طالبان در کوه‌ها جا گرفته و نیروهای مردمی در منطقه آماده دفاع از مردم اند.

درگیری‌های پراکنده
برخی از افراد محلی هم می‌گویند که نیروهای مردمی اکنون در منطقه سیاه‌خاک در سنگرهای‌شان قرار دارند.

ملک محمد حسن؛ آمر لیسه عطایی به خبرگزاری افق می‌گوید که درگیری به‌شکل پراکنده جریان دارد. به‌گفته او، دو تن از نیروهای مردمی بر اثر کمین گروه طالبان زخمی و یک تن هم کشته شده‌است. او می‌گوید که این افراد برای کمک به نیروهای امنیتی به جلریز می‌رفتند.

نرسیدن نیروی کمکی
برخی نمایندگان میدان‌وردک که اکنون در منطقه حضور دارند، می‌گویند که گروه طالبان از چند روز به این طرف راه‌ها را بر روی عابران بسته بودند. حمیده اکبری؛ نماینده میدان‌وردک در مجلس نمایندگان به خبرگزاری افق می‌گوید تا هنوز هیچ نیروی کمکی از مرکز یا از سوی حکومت محلی به ساحه فرستاده نشده‌است. خانم اکبری می‌گوید، مردم محل برای دفاع از خودشان بسیج شده و تلاش دارند از ورود طالبان به منطقه جلوگیری کنند.

مهدی راسخ هم می‌گوید که شب گذشته یک عملیات نیروهای مردمی که به‌خاطر عقب‌راندان گروه طالبان راه‌اندازی شده‌بود، به‌دلیل عدم همکاری نیروهای امنیتی و دفاعی در این ساحه شکست خورده‌است. او می‌گوید اکنون گروه طالبان در کوه‌ها جا گرفته‌اند؛ اما نیروهای مردمی تلاش دارند تا از ورود آن‌ها به مناطق مسکونی جلوگیری کنند.

تلفات سنگین طالبان
در حالی‌که مردم محل از نرسیدن نیروی کمکی برای جلوگیری از پیشرفت گروه طالبان در منطقه جلریز انتقاد می‌کنند؛ اما وزارت دفاع می‌گوید که اکنون وضعیت در جلریز تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.

فؤاد امان؛ معاون سخنگوی وزارت دفاع به خبرگزاری افق می‌گوید که شب گذشته در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی در جلریز، تلفات سنگینی بر گروه طالبان وارد شده‌است. آقای امان می‌افزاید که در این عملیات ۱۰ تن از افراد گروه طالبان به‌شمول یک فرمانده برجسته این گروه، کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، سخنگوی پولیس ولایت میدان‌وردک نیز می‌گوید که گروه طالبان تحرکات خود را دارد؛ اما جز تلفات هیچ دستاوردی نداشته‌است. حکمت درانی؛ سخنگوی پولیس میدان‌وردک به خبرگزاری افق می‌گوید، روز گذشته نیروهای کمکی به جلریز رسیده‌اند؛ اکنون، وضعیت به حالت عادی برگشته‌است.

او همچنین می‌گوید که در نتیجه عملیات شب گذشته، سه تن از نیروهای امنیتی زخمی و یک تن هم کشته شده‌اند.

جلریز از ولسوالی‌های ناامن میدان‌وردک است که گروه طالبان هر از گاه در این ولسوالی دست به حمله می‌زند. این ولسوالی همواره یکی از اهداف جنگی طالبان بوده‌است.

با این حال، مردم محل از نرسیدن نیروهای کمکی انتقاد می‌کنند و می‌گویند که حکومت توجهی به امنیت مردم جلریز ندارد. آنان از دولت می‌خواهند تا امنیت مردم را تامین کند تا فاجعه‌ دیگری همانند آنچهخ در ارزگان، جاغوری و میرزاولنگ رخ داد، اتفاق نیافتد.

مطالب مرتبط