کارخانه پروسس آلوئه‌ورا در هرات افتتاح شد

کارخانه پروسس آلوئه‌ورا با هزینه بیش از دو میلیون دالر در شهرک صنعتی هرات افتتاح شده است.

blank

مسوول این کارخانه تولیدی گفت که روزانه ۱۰ تُن برگ آلوئه‌ورا در این کارخانه برای تهیه نوشیندنی‌ پروسس می‌شود.

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت و آبیاری در سفرش به هرات، بر حمایت از تولیدات کارخانه آلوئه‌ورا تاکید می‌کند.

افق را در تلگرام دنبال کنید

او گفت که هم اکنون کشت آلوئه‌ورا در پنج ولایت کشور صورت می‌گیرد و قرار است که در جریان سال جاری در پانزده ولایت دیگر نیز این کشت ترویج شود.

زمین‌‌های ولایت هرات در غرب افغانستان برای کشت گیاه آلوئه‌ورا مناسب است و علاقمندی دهقانان برای کشت این گیاه به پیمانه‌ وسیعی افزایش یافته‌است.

آمار ریاست زراعت هرات نشان می‌دهد که طی یک‌سال گذشته در حدود ۱۰۰ جریب زمین در ولسوالی‌های انجیل، زنده‌جان، غوریان و گذره این ولایت گیاه آلوئه‌ورا کاشته شده‌است.

معمولاً گیاه آلوئه‌ورا در هرات در گلخانه‌ها کشت می‌شود و سالانه سه مرتبه از این گیاه محصول برداشت می‌شود. هر بوته آلوئه‌ورا چهار برگ و حداکثر سه کیلوگرام وزن دارد.

بشیراحمد احمدی؛ معاون ریاست زراعت هرات به خبرگزاری افق گفت که با افتتاح کارخانه پروسس آلوئه‌ورا در شهرک صنعتی، از این گیاه در ساخت نوشیدنی، مواد شوینده، طبابت و علوفه حیوانات استفاده خواهد شد.

در مقطع کنونی، فروش آلوئه‌ورا در هرات بسیار کم است و بیشتر این گیاه در عطاری‌ها به‌فروش می‌رسد. زنان برای شفاف‌سازی جلدشان آلوئه‌ورا را از عطارهای خریداری می‌کنند.

مسؤولان ریاست زراعت هرات می‌گویند که آلوئه‌ورا در آینده به رقیبی برای کوکنار مبدل خواهد شد و کشت این گیاه منفعت اقتصادی به‌مراتب بیشتر از کوکنار برای دهقانان دارد.

 

مطالب مرتبط