واکنش‌‌های مردم افغانستان به توقف گفتگوهای صلح امریکا و طالبان

گفتگوهای صلح امریکا با گروه طالبان که نزدیک ۱۰ ماه جریان داشت، به‌تازگی از سوی دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا لغو شد. زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان پس از پایان دور نهم گفتگوها اعلام کرد که نمایندگان امریکا و گروه طالبان روی چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌اند. آقای خلیلزاد گفت که این توافق راه را برای گفتگوی بین‌الافغانی در مورد صلح باعزت و پایدار فراهم ساخته‌است.blank

اما دونالد ترامپ روز گذشته در یک رشته توییت گفت که دیدار با اشرف‌غنی و رهبران طالبان در کمپ دیوید را لغو کرده و گفتگوهای صلح را نیز متوقف ساخته است. رییس جمهوری امریکا نوشت که این مذاکرات در پی حمله اخیر گروه طالبان در کابل که به مرگ ۱ سرباز امریکایی و ۱۱ تن دیگر انجامید، لغو شده‌است.

واکنش ارگ
ارگ ‌ریاست جمهوری نیز گفتگوهای صلح قطر را ناقص خوانده‌است. صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری گفت که این گفتگوها صلح دوامدار و ختم جنگ توسط گروه طالبان را تضمین نمی‌کرد. او گفت که نتیجه این مذاکرات نه‌تنها برای افغانستان؛ بلکه برای کشورهای منطقه نیز خطرناک بود.

خوشحالی و امید هواداران دولت
لغو گفتگوهای صلح امریکا و طالبان، واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی در پی داشته‌است. برخی از کاربران روند گفتگوهای صلح انتقاد کرده و آن را نوعی امتیازدهی به گروه طالبان خواند‌ه‌اند.

محمدرضا هاشمی؛ استاد دانشگاه و از اعضای تیم کمپاین اشرف‌غنی نوشته‌است که گفتگوهای پشت درهای بسته در دوحه سرآغاز ظهور طالبان در قالب گروه سیاسی و دیپلیماتیک بود. او گفته‌است که مخالفت اکثر سیاستمداران امریکایی با توافق صلح امریکا و گروه طالبان نشان داد که صلح با طالبان سرابی بیش نبوده‌است.

شفق خواتی؛ استاد دانشگاه و از دیگر چهره‌های همسو با دولت در صفحه‌ فیسبوک‌اش نوشته‌است: «صلحی که خلیلزاد جستجو می‌کرد، هدف نبود؛ بلکه وسیله‌ای برای رقابت‌های انتخابات ریاست ‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده بود.» این چهره فرهنگی طرفدار دولت گفته‌است که اگر گفتگوهای صلح به نتیجه‌ای می‌رسید صلح برآمده از آن گفتگوها، دوام‌دار نه؛ بلکه یک صلح مقطعی و بحران‌آفرین بود که مردم قیمت گزافی برای آن پرداخته‌اند.

blank

اما علی فایق؛ از دیگر اعضای تیم کمپاین آقای غنی نوشته‌است: «از امروز تا آغاز بهار ۱۳۹۹ طالبان بدترین روزها را تجربه خواهند کرد. حملات نیروهای قهرمان افغانستان با حمایت هوایی قاطع، روز طالبان را سیاه می‌کند.» او امسال را سال جنگ در برابر گروه طالبان و سال جدید را سال صلح نامیده‌است.

blank

شکست جاه‌طلبی طالبان
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، لغو گفتگوهای صلح را دلیل خوبی برای تضعیف روحیه طالبان خوانده‌اند. احمد سعیدی؛ آگاه مسایل سیاسی در صفحه فیسبوک‌اش نوشته‌است که لغو گفتگوهای صلح در این مقطع زمانی، اقدامی است که می‌تواند غرور و امتیاز طلبی طالبان را بشکند. آقای سعیدی گفته‌است که دور از امکان هم نیست که این گفتگوها بعد از توقف یک‌بار دیگر از سر گرفته شود.

رحمت‌الله نبیل؛ نامزد ریاست جمهوری نیز در توییترش نوشته‌است که زمان آن رسیده که گروه طالبان خون‌ریزی را متوقف کنند، آتش‌بس اعلام کرده و گفتگوی مستقیم را با طرف افغانستان آغاز کنند.

مجاهد اندرابی؛ کاربر دیگری در صفحه توییترش نگاشته‌است که از ابتدا روشن بود که نادیده‌گرفتن خواست مردم در مذاکرات صلح جز شکست این‌گونه، برایند دیگری ندارد. غرور کاذب طالبان اکنون بدتر از این معامله، شکسته است؛ اما حق همیشه پیروز است.

یک امریکایی برتر از ۴۵ هزار افغان
شکور اخلاقی؛ روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر هم در صفحه فیسبوک‌اش نوشته‌است: «اگر دونالد ترامپ، به‌خاطر مسؤولیت در برابر جان سرباز قربانی‌شده امریکایی و پیش‌گیری از امتیازخواهی‌های بیشتر پاکستان و طالبان، تصمیم اخیر خود را نمی‌گرفت، آیا سیاستمداران افغانستان در نشست مخفیانه کمپ دیوید، همچون عبدالرحمن و امیر دوست محمدخان سرنوشت مردم را قربانی نمی‌کردند؟» آقای اخلاقی ادامه داده‌است که هنوز داستان به آخر نرسیده؛ بلکه این بازی صفحه‌ها و صحنه‌های مرموزتری دارد که قربانیان اصلی آن مردم افغانستان هستند.blank

نعیم نظری؛ کاربر دیگری در فیس‌بوک‌اش نوشته‌است، این تصمیم ترامپ نشان داد: ۱ سرباز امریکایی= ۴۵ هزار سرباز و ده‌ها هزار ملکی افغان.

blank

به این ترتیب، واکنش‌های ابرازشده از سوی مردم و آگاهان مسایل افغانستان در برابر تصمیم ترامپ مبنی بر لغو مذاکره با طالبان، بسیار متفاوت است. در مجموع تصور می‌شود که این تصمیم، طرفداران دولت را به برگزاری انتخابات امیدوار کرده و موجبات خوشحالی آنان را فراهم آورده‌است؛ اما ناظران مستقل و بخشی از مردم افغانستان، هنوز نسبت به این‌که امریکا بدون توجه به نگرانی‌ها، منافع و وضعیت افغانستان، به‌طور یکجانبه در قبال ادامه یا توقف جنگ و صلح، تصمیم می‌گیرد، نگرانی‌ دارند و معتقد اند که تصمیم تازه ترامپ هم نمی‌تواند به سود مردم افغانستان باشد؛ مگر آن‌که سرنوشت این روند به مردم افغانستان واگذار شود.

مطالب مرتبط