اخراج سومین مشاور امنیت ملی ترامپ؛ امریکایی‌ها چه می‌گویند؟

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه، ۱۰ سپتامبر، جان بولتون؛ مشاور امنیت ملی‌اش را اخراج کرد و به این ترتیب، تعداد مشاوران برکنارشده او در سه ‌سال گذشته به سه نفر رسید.blank

آقای ترامپ روز سه‌شنبه (۱۰ سپتامبر) در توییترش نوشت که به جان بولتون اطلاع داده‌است که خدمات او دیگر برای کاخ سفید لازم نیست. او افزود: «من و سایرین در دولت با پیشنهادهای او مخالفت شدید داشتیم و از همین رو از او خواستم که استعفا دهد. این استعفا امروز صبح به من تحویل داده شد. از جان بولتون برای خدماتش تشکر می‌کنم و یک مشاور امنیت ملی تازه را هفته آینده معرفی خواهم کرد.»

جان بولتون از تاریخ نهم اپریل سال ۲۰۱۸ به‌عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید کار خود را شروع کرد و در دهم سپتامبر برکنار شد.

رسانه‌های امریکایی و برخی کارشناسان این کشور، امروز (چهارشنبه، ۱۱ سپتامبر) به برکناری آقای بولتون و عواقب پس از برکناری او برای امریکا و جهان پرداخته‌اند.

الیزابت وارن؛ سناتور برجسته دموکرات که این روزها اصلی‌ترین نامزد زن رقابت‌های مقدماتی حزبش برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده محسوب می‌شود در توییتر نوشته‌است: «برای امریکایی‌ها خوب شد که جان بولتون دیگر در کاخ‌ سفید نیست. برای جهانیان هم بهتر خواهد شد اگر آن‌کسی که بولتون را سر کار آورد هم بیرون برود.»

جنجال بر سر دیدار ترامپ و طالبان
رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها گمانه‌زنی می‌کنند که بحث جدی و پرحرارت میان آقایان ترامپ و بولتون بر سر دیدار محرمانه‌ای که قرار بود روز یکشنبه میان رییس جمهور امریکا با رهبران طالبان در کمپ دیوید روی دهد، عامل اصلی کنار زدن بولتون از کاخ سفید بوده‌است.

به گزارش رسانه‌های امریکایی، جان بولتون ظرف چند روز گذشته به‌شدت از ایده آوردن رهبران طالبان به کمپ دیوید آن‌هم تنها چند روز مانده به سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر شکایت داشته و به آقای ترامپ هشدار داده بوده که چنین اقدامی رسم ناخوشایندی را باب خواهد کرد.

رند پال؛ سناتور جمهوری‌خواه که اخیرا گزارش شد با محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران هم دیدار داشته و بارها خواستار اخراج جان بولتون شده‌ و او را «وزیر جنگ» خوانده بود بدون مخفی‌کردن خوشحالی خود از اخراج آقای بولتون گفت. رند پال پیش‌تر به رسانه‌های امریکایی گفته‌بود که حتی به‌عنوان یک جمهوری‌خواه هر اظهار نظری که از جان بولتون می‌شنود «به طور اتوماتیک به آن نه» می‌گوید.

او امروز هم به فاکس‌نیوز گفت: «به نظر من با خروج بولتون از کاخ سفید بخش بزرگی از سایه جنگ از سر دنیا کنار رفت… دیدگاه ساده‌لوحانه او این بود که ما باید همه‌جا با تغییر رژیم‌ دولت‌هایی را که از نظر ما دموکراتیک هستند سر کار بیاوریم.»

تندرو تندروها
رویکرد به‌شدت سخت‌گیرانه آقای بولتون نسبت به ایران که لقب «تندرو تندروها» را برایش دست و پا کرده بود، یکی دیگر از دلایلی بود که روز سه‌شنبه بسیاری آن را از علل زمینه‌ساز تصمیم آقای ترامپ دانستند.

آقای بولتون پیشتر نیز در توییتر با اشاره به گزارش‌هایی درباره لنگر انداختن نفتکش «آدریان دریا ۱» در بندر طرطوس سوریه نوشت: «آنها که می‌گفتند آدریان دریا -۱ به سوریه نمی‌رود حالا انکار کنند. ایران کمک به رژیم اسد قاتل را بر احوال مردم خود مقدم می‌داند. مذاکره ممکن است صورت گیرد؛ اما تحریم‌ها تا زمانی که ایران دست از دروغ‌گویی نکشد برداشته نخواهد شد.»

در همین حال، روز سه‌شنبه، نیلو تبریزی؛ خبرنگار نیویورک‌تایمز هم نوشت که زمزمه‌هایی وجود دارد که اخراج بولتون پیش‌شرط دیدار ترامپ-روحانی بوده‌است.

موضوع دیدار رهبران ایران و امریکا که دست کم از سوی حسن روحانی فعلا منتفی خوانده شده، روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک مایک پومپئو؛ وزیرخارجه و استیو منوچن؛ وزیر مالیه ایران با خبرنگاران هم به موازات خبر اخراج جان بولتون پیش کشیده شد.

رسانه‌های امریکا روز سه‌شنبه اختلاف جدی میان مایک پمپئو و جان بولتون را یکی دیگر از علل مصمم‌شدن آقای ترامپ برای اخراج مشاور امنیت ملی دانستند و خبر دادند که آقایان پمپئو و بولتون در چند هفته گذشته حتی با یگدیگر حرف نمی‌زدند.

آلکس وارد؛ کارشناس دیگر امریکایی در یادداشتی که برای وکس، رسانه چپ لیبرال امریکایی تهیه کرده نوشته‌است: «بولتون همیشه می‌گفت که من مشاور امنیت ملی هستم نه تصمیم‌گیر در این باره؛ اما مجدانه تلاش می‌کرد تا دونالد ترامپ را به‌سوی رویکرد خصمانه در سیاست خارجی متمایل کند… تلاشی که بالاخره ترامپ را از کوره به‌در برد.»

با وجود این، آلکس وارد نتیجه‌گیری کرده که یک روی دیگر حذف جان بولتون از کاخ ‌سفید این است که حالا بعد از سه مشاور امنیت ملی طی سه سال، آقای ترامپ نشان داد که می‌خواهد حرف اول و آخر را در سیاست خارجی خودش بگوید و بس.

مطالب مرتبط