تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران، القاعده و حماس

امریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه آنچه طیف وسیعی از گروه‌هایی مثل حماس و حامیان آن‌ها از جمله بعضی اعضای سپاه پاسداران ایران خوانده، اعلام کرد.blank

وزارت خزانه‌داری امریکا روز سه‌شنبه (۱۰ سپتامبر) در اعلامیه‌ای گفت که تحریم‌های تازه ۱۵ فرد و نهاد مرتبط با حماس، القاعده و سپاه پاسداران ایران را هدف خواهد گرفت.

استیو منوچین؛ وزیر خزانه‌داری امریکا نیز به خبرنگاران گفت که این تدابیر به‌هدف محروم‌کردن «تروریست‌ها» از منابع مورد نیاز آن‌ها برای حمله به ایالات متحده و متحدان این کشور اتخاذ می‌شود و مؤسسات مالی خارجی را که به معامله با آن‌ها ادامه دهند، مسؤول خواهد شناخت.

امریکا هرسه گروه یادشده را «تروریستی» می‌داند.

در اعلامیه وزارت خزانه‌داری امریکا آمده‌است که تحریم‌های تازه در قالب یک فرمان اجرایی رییس جمهور امریکا، تحت عنوان «نوین‌سازی تحریم‌ها برای مبارزه با تروریزم» اعمال می‌شود.

یکی از افرادی که در این فهرست تازه از او نام برده شده محمد سعید ایزدی است که به‌عنوان «رئیس دفتر امور فلسطین در واحد سپاه پاسداران- سپاه قدس در لبنان» معرفی شد.

آقای منوچین روز سه‌نشبه در یک کنفرانس خبری مشترک با مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا گفت: «می‌دانید ما بیش از هرکس ایران را تحریم کرده‌ایم و این‌ها صد در صد اثر می‌کند. می‌توانم بگویم که آقای پمپئو، من و رییس جمهور کاملا در کمپاین حداکثر فشار (بر ایران) همسو هستیم.»

ظاهر جبارین؛ رییس دفتر امور مالی حماس در ترکیه هم در فهرست تحریم‌های تازه امریکا قرار گرفته‌است.

امریکا او را به ایجاد شبکه مالی در ترکیه برای جمع‌آوری پول و پولشویی برای حماس و انتقال آن به غزه و کرانه باختری متهم کرد.

این فهرست همچنین شامل چندین فرد و مؤسسه مالی دیگر در ترکیه می‌شد که وزارت خزانه‌داری امریکا گفته‌است که به حماس، سپاه پاسداران، القاعده و دولت ایران خدمات ارائه می‌کنند.

وزیر خارجه امریکا در این کنفرانس خبری گفت که تحریم‌ها تلاش‌های ضد تروریستی امریکا را تقویت و به اطمینان از این مساله کمک می‌کند که حملات مرگبار ۱۱ سپتامبر که ۱۸ سال پیش اتفاق افتاد دیگر هرگز در خاک امریکا تکرار نخواهد شد.

تحریم‌های تازه ساعتی پس از آن اعلام شد که آقای ترامپ جان بولتون؛ مشاور امنیت ملی خود که مواضع سختی علیه ایران داشت را برکنار کرد؛ اما مایک پمپئو گفت که کنار گذاشته‌شدن جان بولتون به معنای تغییر سیاست‌های دولت ترامپ نیست.

او همچنین بار دیگر تاکید کرد که رییس جمهور امریکا می‌تواند در نشست مجمع عمومی سازمان ملل «بدون پیش‌شرط» با حسن روحانی؛ رئیس جمهور ایران ملاقات کند.

مطالب مرتبط