اختلاف با ترامپ درباره صلح افغانستان، سبب اخراج بولتون شد

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا روز سه‌شنبه، ۱۰ سپتامبر، جان بولتون؛ مشاور امنیت ملی‌اش را برکنار کرد و گفت دیگر به او در کاخ سفید نیازی نیست. اکنون برخی منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند مذاکرات صلح افغانستان، نقطه اصلی اختلاف میان او و ترامپ بوده‌است.blank

خبرگزاری رویترز، امروز (چهارشنبه، ۲۰ سنبله) به نقل از منابعی گزارش داده‌است که اختلاف بر سر مذاکره با طالبان باعث کنار زدن جان بولتون از مقام‌اش شده‌است.

آقای بولتون با وجود اختلاف نظرهای جدی با ترامپ حدود ۱۷ ماه در پست مشاور امنیت ملی او کار کرد. او در این دوره غالباَ به این نکته اشاره می‌کرد که تنها مشاور است و تصمیم‌گیرنده نیست؛ اما سعی فراوانی می‌کرد تا اید‌ه‌های خود در زمینه برخورد نظامی با ایران و… را بر ترامپ تحمیل کند.

دو منبع آگاه از این قضیه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که آنچه مایه ناراحتی ترامپ شد این بود که جان بولتون آشکار ساخته‌است که در مخالفت با حضور طالبان به کمپ دیوید در امریکا، مایک پنس؛ معاون ترامپ با او هم‌‌نظر بوده‌است.

این منابع گفته‌اند که این استنباط وجود داشته‌است که جان بولتون تلاش کرده با مایک پنس متحد شده و به ترامپ این پیام را برساند که حتی معاون‌اش با او مخالف است و این مساله باعث آزردگی ترامپ شده‌است.

ترامپ دیدار با اعضای طالبان در کمپ دیوید را بعد از حمله طالبان در کابل و کشته‌شدن یک سرباز امریکایی در آن لغو کرد.

این منابع افزوده‌اند که بولتون به این باور بوده‌است که امریکا می‌تواند ۵۰۰۰ از ۱۴۰۰۰ سرباز خود را از افغانستان خارج کند و بدون توافقنامه‌ای با طالبان حضور مؤثر نیروهای ضد تروریستی خود را در افغانستان حفظ کند.

منابع در داخل کاخ سفید گفته‌اند زمانی که ترامپ در نشست گروه هفت در فرانسه نظریه برگرداندن روسیه به این گروه و مذاکره با حسن روحانی؛ رییس جمهور ایران را تقویت می‌کرد، جان بولتون از شرکت در برنامه‌های تلویزیونی یک‌شنبه به هدف برجسته‌سازی آجنداهای امریکا در این نشست، خودداری کرده‌بود.

برخی منابع گفته‌اند که در ماه‌های اخیر شاهد تغییراتی در جان بولتون بوده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که او بیشتر ساکت، کم‌تر اهل مشاجره و اغلب خارج از شهر و یا در سفر به خارج بوده‌است.

در حالی که مشاوران ارشد ترامپ غالباَ با رییس جمهور در هواپیمای «ایرفورس ون» سفر می‌کنند، جان بولتون بیشتر با هواپیمای خود به کشورهایی که شامل برنامه سفر ترامپ نبوده، سفر می‌کرده‌است. یک منبع از کاخ سفید در گفتگو با رویترز این اتفاقات را «عجیب و غریب» خوانده‌است.

بولتون در مصاحبه‌های خود به تکرار گفته‌است که دیدگاه‌هایش در مسایل اصلی سیاست خارجی، هیچ تغییری نکرده‌است. او به‌عنوان مشاور امنیت ملی در خارج‌ساختن امریکا از چندین پیمان جهانی نقش داشت و باور داشت که این پیمان‌ها در نهایت به ضرر این کشور است.

مطالب مرتبط