القاعده، افغانستان و ۱۱ سپتامبر؛ ربانی، بن‌لادن را به افغانستان آورد

در سپتامبر ۲۰۰۱، شبکه القاعده به‌رهبری اسامه بن لادن، عملیات تروریستی بزرگی را در خاک امریکا انجام داد که تاثیر عمیقی بر جهان، منطقه و افغانستان بر‌جای گذاشت. برخورد دو هواپیمای ربوده‌شده به دو ساختمان مرکز تجارت جهانی در شهر نیویارک و یک هواپیمای دیگر به ساختمان وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)، امریکا و متحدانش را به افغانستان کشاند. پس از یازدهم سپتامبر یک ائتلاف جهانی علیه تروریزم شکل گرفت که در کمتر از سه ماه بساط رژیم طالبان را برچید؛ اما ناامنی‌ها بعد از سقوط طالبان نیز ادامه یافت، ارتباط طالبان و شبکه القاعده قطع نشد؛ ارتباطی که براساس یک ادعا در پی انتقال اسامه بن‌لادن در زمان حکومت برهان‌الدین ربانی و به کمک امریکا از تونس به افغانستان، آغاز شده‌بود.blank

القاعده و امریکا در افغانستان 

ناظران سیاسی می‌گویند، گروه القاعده برای مبارزه با امریکا، در صدد آن بود تا امریکا را درگیر یک جنگ طولانی‌مدت بسازند. 

وحید مژده؛ آگاه مسایل سیاسی به خبرگزاری افق می‌گوید، پیش‌بینی القاعده این بود که امریکا در یک جنگ طولانی‌مدت در افغانستان شکست می‌خورد و با خروج امریکا از افغانستان آنان نیز از شر امریکا راحت می‌شوند. 

این آگاه سیاسی می‌گوید گروه القاعده پیش از آن هم به عربستان، تانزانیا و همچنین بر یک کشتی امریکا حمله کرد؛ اما این کار سبب آمدن امریکا به افغانستان نشد. 

به‌نام مبارزه با تروریزم به‌کام سلطه نظامی

عتیق‌الله امرخیل؛ آگاه امور نظامی اما به خبرگزاری افق می‌گوید، امریکا پیش از یازدهم سپتامبر هم در تلاش ایجاد پایگاه در افغانستان بود. 

به گفته او، موقعیت جغرافیایی افغانستان برای امریکا اهمیت زیادی داشت؛ زیرا امریکا می‌توانست با تسلط بر افغانستان کشورهای آسیای میانه را تحت کنترل داشته باشد. 

این آگاه مسایل نظامی می‌گوید، حادثه ۱۱ سپتامبر سبب شد امریکا به راحتی به افغانستان حضور پیدا کند و زیر نام مبارزه با تروریست، اهداف خاص خود را دنبال کند. 

پیامدهای ۱۱ سپتامبر برای افغانستان و منطقه

آگاهان بر این عقیده‌اند که حادثه یازدهم سپتامبر، تحولات عظیمی را در جهان به‌خصوص در دنیای اسلام به‌وجود آورد. عتیق الله امرخیل می‌گوید، این واقعه نه‌تنها پیامد خوبی برای کشورهای منطقه نداشت؛ بلکه کشورهای منطقه را تبدیل به دشمن همدیگر ساخت. 

امرخیل می‌گوید، کشورهای منطقه پس از یازدهم سپتامبر دچار مشکلات و ناامنی‌های زیادی شدند. 

او همچنین می‌گوید، افغانستان بیشترین قربانی را بر اثر حمله یازده سپتامبر داد و افراد بی‌گناه زیادی به دلیل این رویداد کشته شدند و هنوز این وضعیت جریان دارد. 

احمد سعیدی؛ کارشناس سیاسی نیز به خبرگزاری افق می‌گوید، پس از ۱۱ سپتامبر و ایجاد ائتلاف جهانی به رهبری امریکا امیدواری‌ها برای از بین‌بردن گروه‌های تروریستی بیشتر شد؛ اما نه‌تنها گروه‌های تروریستی نابود نشدند؛ بلکه بیشتر هم شدند. به‌گفته آقای سعیدی، آن زمان یک گروه القاعده بود؛ اما اکنون گروه‌هایی با نام‌های مختلف شکل گرفته و تقویت یافته‌اند.blank

مجاهدین و سیا، القاعده را به افغانستان آوردند

آگاهان سیاسی و نظامی می‌گویند، حکومت مجاهدین و بی‌اتفاقی آنان سبب شد تا گروه‌ تروریستی القاعده به افغانستان راه یابد. 

عتیق‌الله امرخیل می‌گوید، حکومت برهان‌الدین ربانی در هماهنگی با سازمان سیای امریکا اسامه بن لادن را به افغانستان آورد. 

امرخیل می‌گوید، ربانی هواپیما فرستاد و اسامه بن لادن را از تونس به افغانستان آورد و در غار توره بوره مستقر ساخت. این آگاه نظامی می‌گوید، حکومت ربانی با آوردن گروه القاعده به افغانستان زمینه کنارگذاشتن خود را فراهم کرد و از سوی دیگر، زمینه‌ساز واگذاری میراث القاعده به گروه طالبان شد که این گروه هنوز از مردم قربانی می‌گیرد. 

چشم‌انداز آینده؛ افزایش جنگ، رشد داعش 

آگاهان می‌گویند، ادامه مشکلات برگرفته از ۱۱ سپتامبر هنوز شکل‌های مختلفی به‌خود می‌گیرد که با توجه به آن، امیدواری برای بهبود وضعیت در آینده، رو‌ز به روز کمتر می‌شود. وحید مژده می‌گوید، با توجه به لغو مذاکرات صلح امریکا با طالبان از سوی رییس ‌جمهوری امریکا، بدون شک، جنگ تشدید خواهد یافت. 

آقای مژده می‌گوید، گروه‌های تروریستی دیگر نیز در این میان فرصت تازه‌ای برای تداوم جنگ پیدا می‌کنند. 

به گفته او، جنگ گروه طالبان با داعش، این گروه را تضعیف کرده‌بود؛ اما اکنون داعش دوباره می‌تواند سربلند کند، چون‌که گروه طالبان از جنگ با داعش دست کشیده و در برابر حکومت افغانستان و امریکا خواهد ایستاد. 

احمد سعیدی هم می‌گوید، با گذشت ۱۸ سال تروریزم نه‌تنها فروکش نکرد؛ بلکه رشد کرد. حالا جهان بشریت حیران مانده که با این گروه‌های تروریستی چگونه مبارزه کنند.

مطالب مرتبط