ناتو بر ادامه حمایت از نیروهای افغان تأکید کرد

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که این سازمان به پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان و آموزش و مشوره‌دهی به آنان ادامه خواهد داد.blank

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل این سازمان که روز چهارشنبه (۲۰ سنبله) به‌مناسبت هجدهمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر در مقر ناتو در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت که پس از این حملات صدها سرباز امریکایی، کانادایی و اروپایی شانه به شانه هم در افغانستان ماموریت انجام داده‌اند.

او افزود که این ماموریت به قیمت جان شمار زیادی از این سربازان در افغانستان تمام شده و شماری هم زخمی شده‌اند. او تاکید کرد که برای گرامی‌داشتن از این سربازان، «ما باید اطمینان حاصل کنیم که فداکاری آنان بیهوده نبوده‌است».

استولتنبرگ در عین حال تاکید کرد که ناتو به افغانستان متعهد خواهد ماند. به‌گفته او، تروریزم یک تهدید جهانی است و نیاز است تا ناتو با افغانستان در مبارزه با تروریزم متعهد بماند.

او افزود: «متحدین و شرکای ناتو به آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهند داد. آن‌ها را قوی‌تر خواهیم ساخت تا بتوانند با تروریزم بین‌المللی مبارزه کنند و امنیت و ثبات را در کشور خود تامین کنند.»

دبیر کل ناتو گفت که این سازمان باید اطمینان حاصل کند که افغانستان دیگر به پناهگاه امن هراس‌افکنان مبدل نخواهد شد و نیز تلاش می‌کند که از حفظ وضعیت حقوق زنان و حقوق بشر و دیگر دستاوردهای نزدیک به دو دهه گذشته اطمینان حاصل کند.

او در بخش دیگر سخنان خود گفت که حضور نظامی ناتو در افغانستان برای ایجاد شرایط برای صلح است؛ اما «راه صلح در این کشور نیز طولانی و سخت است».

حملات گروه القاعده بر برج‌های دوگانه تجارت جهانی در شهر نیویارک و ساختمان وزارت دفاع امریکا در یازدهم سپتامبر و کشته‌شدن نزدیک به سه هزار نفر در نتیجه آن، پای ناتو و امریکا را به افغانستان کشاند و طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور را در افغانستان رقم زد.

پس از ۱۸ سال مبارزه، امریکا به گفتگو با گروه طالبان و مطمئن‌شدن از این‌که دیگر این گروه به گروه‌های ترویستی دیگر مانند القاعده در افغانستان پناه ندهد، پرداخت؛ اما این گفتگوها با گذشت بیش از ۹ ماه به شکست انجامید.

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات با گروه طالبان را به دلیل یک حمله طالبان در کابل که منجر به کشته‌شدن ۱۲ تن به‌شمول یک امریکایی شد، متوقف و دیدار با رهبران این گروه را نیز که قرار بود در کمپ دیوید صورت بگیرد، لغو کرده‌است.

او سپس در مصاحبه‌ها و توییت‌هایی اعلام کرد که جنگ علیه گروه طالبان تشدید شده‌است و متعهد به نابودی این گروه از افغانستان است.

مطالب مرتبط