حمایت پاکستان و ایران از روند صلح افغانستان

نماینده دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان خواهان از سرگیری مذاکرات امریکا و طالبان در مورد افغانستان شد. همزمان، نماینده ایران در این سازمان نیز گفته‌است که هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان را ندارد.blank

نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان، روز چهارشنبه (۲۰ سنبله) در مقر این سازمان در نیویارک برگزار شد. ملیحه لودهی؛ سفیر پاکستان در سازمان ملل در این نشست گفت که امیدوار است گفتگوهای طالبان با امریکا به‌زودی از سر گرفته شود و راه را برای مذاکرات «بین‌الافغانی» باز کند.

خانم لودهی گفت: «ما امیدواریم که توقف مذاکرات صلح فقط یک مکث باشد و دوباره از سر گرفته شود؛ زیرا گفتگو تنها جایگزین برای افزایش خشونت‌ها است. خشونت‌هایی که می‌تواند افغانستان را به مرحله آشفتگی و بلاتکلیفی بیشتر از آنچه تاکنون شاهد بوده، سوق دهد.»

او نقش پاکستان را در روند صلح افغانستان «تسهیل‌کننده» خواند و گفت که این کشور همواره خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کرده و خواستار توقف آن بوده‌است. او تاکید کرد که هیچ راه ‌حل نظامی برای مناقشه افغانستان وجود ندارد و تعهد به روند صلح ضروری است.

در همین حال،‌ مجید تخت روانچی؛ نماینده دایمی ایران در سازمان ملل در این نشست گفت که هیچ کشور دیگری حق تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان را ندارد.blank

او افزود که هرگونه روند صلح در افغانستان باید با تسهیل سازمان ملل، تحت نظارت افغانستان، متعلق به افغانستان و تحت کنترل افغانستان انجام شود.

آقای تخت روانچی، خواستار نقش کلیدی دولت افغانستان در تلاش‌ها برای صلح شد و گفت که دولت باید یک‌طرف هرگونه توافقی در این زمینه باشد.

او همچین به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۶ میزان تاکید کرد و گفت که با آن‌که تلاش‌هایی برای برگزاری آن صورت می‌گیرد، برخی‌ها تلاش می‌کنند این پروسه را تضعیف کنند.

او گفت: «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و منصفانه می‌تواند اعتبار نهادهای دموکراتیک این کشور را بیشتر کند. ما از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که از برگزاری انتخابات در زمان تعیین‌شده پشتیبانی کنند.»

بیشتر نماینده‌های کشورهای عضو سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه این سازمان بر حل و فصل سیاسی موضوع افغانستان تاکید کردند. آنان از طالبان خواستند که به تعهدات خود پایبند باشد و از ایالات متحده امریکا هم خواستند که گفتگوها با این گروه را از سر گیرد.

مطالب مرتبط