دانش: هدف طالبان، احیای امارت از راه جنگ است

سرور دانش؛ معاون دوم ریاست‌ جمهوری می‌گوید که طالبان به هیچ نوع تعهدی پایبند نیستند و هدف آنان تنها رسیدن به قدرت و احیای امارت از طریق جنگ است.blank

سرور دانش امروز(پنج‌شنبه،۲۱ سنبله) در مراسمی که به مناسبت هفتادمین سالگرد کنوانسیون‌های چهارگانه‌ی ژنیوا در وزارت خارجه برگزار شده‌بود، گفت که به‌دلیل اعمال وحشیانه‌ طالبان، مردم افغانستان حتی از طرح موافقت‌نامه‌ اخیر که توسط نمایندگان امریکا و طالبان تهیه شده بود، نگرانی شدید خود را ابراز داشتند.

او از جامعه‌ جهانی خواست که گروه طالبان و حامیان آن را تحت فشار قرار دهند تا قواعد حقوق بشردوستانه‌ بین‌المللی را رعایت کنند.

آقای دانش افزود که طالبان با اعمال خود می‌خواهند بر غیرنظامیان فشار آورند تا از این طریق فاصله و بی‌اعتمادی بین مردم و دولت ایجاد شود؛ اما آن‌ها نمی‌دانند که با این اعمال زشت و غیر انسانی، تنها خود را منفورتر می‌سازند.

وی اظهار داشت: «مخالفین دولت به تکرار و به‌طور عمدی و سازمان‌یافته مرتکب جنایات جنگی می‌شوند و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند و در مسیر شاهراه‌ها غیرنظامیان را به گروگان گرفته و تیرباران کرده‌اند.»

به باور آقای دانش، رویکرد افراطی طالبان بود که ایالات متحده‌ امریکا نیز بی‌اعتماد و بی‌باور شده و مذاکرات با طالبان را متوقف کرد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری گفت: «اولین گام برای صلح، اعتمادسازی و کاهش خشونت و آتش‌بس است و این‌که مذاکره با مالکیت افغان‌ها و به‌طور مستقیم بین دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود و همه مسایل بدون کتمان و به‌طور علنی در میز مذاکره بحث شود و با آگاهی و رضایت مردم افغانستان مورد توافق قرار گیرد.»

او همچنبن از سیاست‌گران افغانستان خواست که به‌جای شعارهای انحرافی و گمراه‌کننده، در محوریت دولت جمهوری اسلامی افغانستان، موقف خود را متحد و فشرده سازند و در چارچوب جمهوریت و نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات، از پروسه‌ صلح و انتخابات به عنوان پروسه‌های ملی حمایت کنند.

معاون دوم ریاست‌ جمهوری بر برگزاری انتخابات شفاف در ششم میزان پافشاری و تصریح کرد که حکومت جدید افغانستان می‌تواند با مشروعیت بهتر و از موضع قدرت و اقتدار بیشتر پروسه‌ صلح را مطابق خواسته‌ها و آرزوهای مردم افغانستان رهبری کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ؛ رییس جمهورب امریکا چندرور پیش در صفحه توئیتر خود از توقف مذاکرات با طالبان خبر داد. او دلیل لغو مذاکرات امریکا با طالبان را حمله انتحاری در شش درک کابل که منجر به کشته‌شدن یک سرباز امریکایی شد، عنوان کرد.

مطالب مرتبط