کاندولیزا رایس: اکنون زمان مذاکره با طالبان نیست

کاندولیزا رایس؛ مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه پیشین امریکا تنها راه حل مسأله افغانستان را مذاکره امریکا با گروه طالبان خوانده؛ اما گفته‌است که اکنون شرایط برای مذاکره مساعد نیست.blank

خانم رایس، روز یکشنبه (۲۴ سنبله) در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت که با مذاکره با کشورها و گروه‌های مخالف با امریکا مثل کوریای شمالی و ایران هیچ مشکلی ندارد؛ اما تاکید کرد که مذاکره باید زمانی انجام شود که شرایط درستی برای آن وجود داشته باشد.

مشاور امنیت ملی دولت جورج دبلیو بوش گفت: «یکی از مشکلاتی که من فکر می‌کنم در مذاکرات بالقوه با طالبان در افغانستان وجود دارد، همین نبود شرایط درست است. تردیدی نیست که در نهایت باید با همه طرف‌ها بنشینید و صحبت کنید.»

خانم رایس اضافه کرد که وقتی به‌نظر می‌رسد طالبان حتی قصد ندارند دولت مشروع، منتخب و دموکراتیک و قانون اساسی افغانستان را به‌رسمیت بشناسند، «باید به عقب برگردید و از خود بپرسید که آیا اکنون زمان واقعی برای مذاکره است یا خیر؟»

او تاکید کرد که بهتر است امریکا از موضع قدرت وارد مذاکره با طالبان شود.

کاندولیزا رایس گفت که ممکن است طالبان فکر می‌کردند که در مذاکرات، دست برتر را دارند و امریکا می‌خواهد از شرایط بدی که در افغانستان قرار دارد، خارج شود.

این مقام پیشین امریکایی گفت که اکنون زمان آن بود که امریکا در این مذاکرات توقف کند و برای آن‌ها بگوید اکنون زمان مذاکره نیست.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پس از لغو مذاکرات میان امریکا و طالبان به‌دلیل یک حمله طالبان در کابل و کشته‌شدن یک نظامی امریکایی در آن، طالبان اعلام کرده‌اند که آماده‌اند مذاکرات با امریکا را از سر بگیرند؛ اما مقام‌های امریکایی بر سرکوب این گروه تاکید می‌کنند.

مطالب مرتبط