سازمان ملل خواستار تلاش‌ همه طرف‌ها برای تأمین شفافیت انتخابات شد

سازمان ملل متحد از کمیسیون‌های انتخاباتی، جامعه مدنی، نامزدان ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط با انتخابات خواسته که برای شفافیت در انتخابات ریاست جمهوری تلاش کنند.blank

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (دوشنبه، ۲۵ سنبله) در یک اعلامیه گفت که این طرف‌ها باید کار کرده و تلاش‌ کنند که شرایط استفاده از حق رأی شهروندان افغانستان را بهبود بخشند.

در این اعلامیه به نقل از تادامیچی یاماموتو؛ نماینده‌ ویژه‌ دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان آمده‌است: «انتخابات معتبر در قلب هر دموکراسی نهفته است و حق رأی‌دهی از بسیاری جهات نمادی از پیشرفت دموکراتیکی است که در ۱۸ سال گذشته در افغانستان رخ داده‌است.»

اعلامیه افزوده که در جلسه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان که هفته‌ گذشته در مقر این سازمان در نیویارک برگزار شد، جامعه جهانی از انتخابات ریاست ‌جمهوری در افغانستان حمایت کامل کرد.

تادامیچی یاماموتو گفته‌است که یوناما به انجام مسؤولیت‌هایش مبنی بر حمایت از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در راستای برگزاری انتخاباتی معتبر، شفاف و فراگیر به رهبری و مالکیت افغان‌ها متعهد است.

او همچنین از تلاش‌ کمیسیون‌های انتخاباتی و نیروهای امنیتی که برای برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری آمادگی می‌گیرند، قدردانی و بر مشارکت مردم در این روند تأکید کرده‌است.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است به تاریخ ششم میزان در سراسر کشور برگزار شود.

در همین حال نهادهای امنیتی از آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فضایی امن خبر داد‌ه‌ و گفته‌اند که بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت این پروسه موظف شده‌اند.

مطالب مرتبط