۱۰ روز تا انتخابات؛ کمیسیون: از آرای مردم، محافظت می‌کنیم

در حالی که شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده، کمیسیون انتخابات می‌گوید که در حال حاضر تمام آمادگی‌ها اتخاذ شده و آن‌ها از آرای مردم حفاظت خواهند کرد.blank

حواعلم نورستانی؛ رییس کمیسیون انتخابات امروز سه‌شنبه، ۲۶ سنبله در یک نشست خبری در کابل گفت: «ما از آرای مردم حفاظت خواهیم کرد. ما به برگزاری یک انتخابات عاری از تقلب متعهد هستیم.»

خانم نورستانی افزود که تمام مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی، به مراکز تمام ولایت‌های افغانستان انتقال یافته‌است.

مولانا عبدالله؛ کمیشنر کمیسیون انتخابات نیز در این نشست گفت که که پنج درصد برگه‌ رأی‌دهی احتیاطی به هر ولایت ارسال شده تا در صورت آسیب‌دیدن برگه‌های انتخاباتی، از آن استفاده کنند.

آقای عبدالله اضافه کرد: «مواد حساس انتخاباتی که شامل اوراق رأی‌دهی می‌شود، به تعداد رأی‌دهندگان و برعلاوه‌ پنج درصد برگه‌ رأی‌دهی احتیاطی به ولایت‌ها ارسال شده‌است. این برگه‌های رأی‌دهی، بسته‌بندی شده و کد دارند و مواد یک محل به محل دیگر نخواهد رفت و در صورتی که مواد حساس آسیب ببیند، از این پنج درصد که به ولایت‌ها انتقال یافته استفاده خواهد شد.»

براساس معلومات کمیسیون انتخابات، روند استخدام کارمندان برای روز رأی‌دهی، در ۱۰ ولایت (کنر، لغمان، نیمروز، ارزگان، قندوز، بدخشان، پنجشیر، دایکندی، بامیان و خوست) تکمیل شده و در سایر ولایت‌ها نیز در حال تکمیل‌شدن است.

این کمیسیون علاوه کرد که مواد حساس انتخاباتی تاکنون به دفاتر ۳۳ ولایت انتقال یافته و همچنین از دفاتر ولایتی نیز تاکنون به ۶۵ ولسوالی منتقل شده‌است.

به‌گفته مقام‌ها این کمیسیون در ۳۲ ولایت آموزش کارمندان جریان دارد و قرار است که میدان‌وردک و فاریاب نیز برنامه‌ آموزشی خود را به‌زودی آغاز کنند.

براساس این معلومات، تاکنون ۸ حزب به تعداد ۱۷۷۴۸ کارت نظارت، ۷ رسانه به تعداد ۲۰۷ کارت نظارت، ۱۵ نهاد مدنی به تعداد ۹۶۲۲ کارت نظارت و ۸ تیم انتخاباتی نیز به تعداد ۵۱۰۴۷ کارت نظارت دریافت کرده‌اند.

پیش از این، تتدامیچی یاماموتو؛ نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل در افغانستان، از احزاب و جامعه‌ مدنی خواسته بود تا هرچه زودتر نمایندگان خود را به‌منظور نظارت بر روند انتخابات ریاست‌ جمهوری، به کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۶ میزان سال روان خورشیدی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط