غنی برقراری آتش‌بس را شرط اساسی صلح با طالبان خواند

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی تاکید کرد که برقراری آتش‌بس، یکی از شرط‌های اساسی دولت برای صلح با عزت و دوامدار در افغانستان است.blank

رییس حکومت وحدت ملی، امروز سه‌شنبه، ۲۶ سنبله در دیدار با اعضای شورای سراسری علمای کشور گفت: «مالکیت پروسه‌ صلح، از آن ملت و دولت افغانستان است. برای صلح باعزت و دوامدار که در آن رفاه ملت نهفته باشد، برقراری آتش‌بس، شرط اساسی ما می‌باشد.»

وی تصریح کرد که صلح، خواست اساسی مردم و دولت افغانستان بوده و برای رسیدن به آن، تلاش‌ها تا سطح ولسوالی‌ها و روستاها گسترش خواهد یافت.

آقای غنی افزود که راهکار برای گفتگوهای صلح را فیصله‌های لویه جرگه‌ مشورتی صلح تعیین کرد و دولت برای تطبیق آن تلاش خواهد کرد.

او گفت: «فتوای متفقه‌ علما، موقف علما در اندونیزیا، مکه‌ و مدینه، اقدامات تاریخی و بی‌پیشینه‌ای بودند که زمینه و شرایط را برای صلح فراهم کرد.»

در این دیدار، آقای غنی نقش علما را برای تشویق، ترغیب، انسجام و اشتراک گسترده‌ مردم در انتخابات، مهم خواند و افزود: «انتخابات به‌عنوان یک رکن مهم مردم‌سالاری، بهترین راه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و تمثیل اراده‌ ملت می‌باشد.»

این در حالی است که چند روز پیش دونالد ترامپ؛ رییس جمهور امریکا گفتگوهای صلح با طالبان را لغو کرد.

با لغو این گفتگوها، حملات گروه طالبان در بخش‌هایی از کشور افزایش یافته‌است. در تازه‌ترین مورد، آن گروه، امروز مسؤولیت دو حمله را در کابل و پروان برعهده گرفت که ده‌ها کشته برجا گذاشته‌است.

مطالب مرتبط