برشنا: برق ۱۲ ولایت فردا وصل خواهد شد

مسؤولان در شرکت برق افغانستان (برشنا) می‌گویند که پس از پادرمیانی بزرگان قومی، طالبان اجازه وصل مجدد برق وارداتی تاجیکستان و ازبکستان را داده‌اند.

blank

این مسوولان گفته‌اند که فردا شام برق وارداتی این دو کشور وصل خواهد شد.

امان الله غالب؛ رییس این شرکت امروز (سه‌شنبه، ۲۶ سنبله) به خبرگزاری افق، گفت که مهندسان شرکت برق اجازه کار برای ترمیم پایه‌های تخریب شده در مناطق «حسن تال» «دند شهاب‌الدین» و «عسقلان» را به دست آورده‌اند.

افق را در تلگرام دنبال کنید

این در حالی است که طالبان روز یک‌شنبه، ۲۴ سنبله برق وارداتی تاجیکستان و ازبیکستان را قطع کرده بودند.

ظرفیت انتقال دو لین وارداتی هر کدام ۳۰۰ میگاوات برق است.

با انهدام چهار پایه برق وارداتی اوزبیکستان و تاجیکستان برق کابل و ولایت‌های ننگرهار، لغمان، لوگر، پکتیا، خوست، پروان، پنجشیر، کاپیسا، غزنی و میدان‌وردک به صورت کامل قطع شده است.

در گام نخست هر چند تیم‌های فنی شرکت برق برای ترمیم این چهار پایه به ساحه اعزام شده‌اند، اما طالبان اجازه ترمیم این پایه‌ها را ندادند.

افغانستان به شدت به برق وارداتی وابسته است و ۷۷ درصد برق این کشور از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌شود.

میزان برق تولید شده در داخل کشور  نیز حدود ۱۹ درصد از نیازمندی این کشور را تامین می‌کند. چهار درصد از تولید داخلی از طریق نیروگاه حرارتی و انرژی تجدیدپذیر و بقیه نیز در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود.

ناامنی، کاهش آب در سدهای تولید برق، رشد شهرها و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر باعث شده که تامین برق به چالش جدی برای حکومت بدل شود.

علاوه بر این‌ها، طالبان نیز هر از چند گاهی با صدمه زدن به دکل‌های انتقال برق، سبب قطع برق در ولایت‌های مختلف می‌شوند.

مطالب مرتبط