ماموریت سیاسی سازمان ملل در افغانستان تمدید شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد با غلبه بر عدم موافقت چین، ماموریت این سازمان در افغانستان را با اکثریت آرا تمدید کرد.blank

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۶ سنبله بر ادامه ماموریت این سازمان در افغانستان تا یک‌سال آینده توافق کردند.

قرار بود این ماموریت روز دوشنبه، یک روز پیش از ختم ماموریت قبلی سازمان ملل در افغانستان تمدید شود؛ اما اختلاف چین و امریکا بر سر موافقت روی این قطعنامه سبب موکول‌شدن موضوع به روز سه‌شنبه شد.

چین که به‌دلیل گنجانده‌نشدن پروژه «یک کمربند، یک جاده» در این قطعنامه، مخالف تصویب آن بود در نتیجه مذاکره با سفیران آلمان و اندونیزیا در سازمان ملل، مخالفتش را کنار گذاشت و به مسوده رأی مثبت داد.

کیلی کرافت؛ نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل ضمن سپاسگزاری از تلاش‌های آلمان و اندونیزیا برای تمدید ماموریت یوناما گفت: «امشب ما شاهد حمله تروریستی به کمپاین انتخاباتی رییس جمهور غنی بودیم. ما این حمله را شدیداً محکوم می‌کنیم. این حملات تروریستی نشان می‌دهد که نقش یوناما در حمایت از مردم و دولت افغانستان مهم می‌باشد.»

او افزود که امریکا به تعهدات خود برای مردم افغانستان و برقراری صلح در این کشور عمل خواهد کرد و « با اعضای شورای امنیت و مردم و حکومت افغانستان کار خواهیم کرد تا در عرصه‌های صلح، امنیت و حقوق بشر در افغانستان، پیشرفت داشته باشند».

همچنین ژنگ چون؛ سفیر چین در سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه، روی تقویت اقتصاد افغانستان تأکید کرد و گفت: «باید در نظر داشته باشیم که اقتصاد افغانستان خیلی حیاتی است تا در نتیجۀ صلح و ثبات در این ‌کشور به‌دست آید. این چیزی است که مردم افغانستان می‌خواهند. هیچ کشوری حق ندارد تا مانع آن‌ها برای داشتن زندگی بهتر شود.»

امریکا، روسیه، بریتانیا، چین و فرانسه اعضای دایمی شورای امنیت هستند و از حق وتوی قطعنامه‌ها برخوردار اند.

در همین حال، عادله راز؛ نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد نیز از اعضای شورای امنیت خواست طالبان را فشار دهند تا کشتار غیر نظامیان به‌ویژه رای‌دهنده‌ها در روز انتخابات را متوقف کنند.

پیش از این ماموریت سازمان ملل در افغانستان که هر دور برای یک‌سال تمدید می‌شد، به‌دلیل اختلافات چین و امریکا روی قطعنامه آن برای شش ماه تمدید شده‌بود و امروز ختم شد.

ماموریت جدید یوناما در افغانستان تا ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

مطالب مرتبط