پنج گزینه ترامپ برای جانشینی بولتون

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روز سه‌شنبه نامزدهای مورد نظرش برای مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید را اعلام کرد.blank

به نقل از یورو نیوز، این افراد شامل ریکی وادل، معاون سابق مشاور امنیت ملی، کیث کلوگ، مشاور عالی امنیتی مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و رابرت اوبرایان، مذاکره کننده آمریکا در امور گروگان‌ها می‌شوند.

ترامپ در جمع خبرنگاران به اسامی دو نفر دیگر نیز اشاره کرد و گفت که فرد فلیتز، تحلیلگر سابق سیا که زمانی دستیار بولتون بوده و لیزا گوردون هاگرتی، از مقامات امنیت هسته‌ای آمریکا از دیگر گزینه‌های احتمالی این پست هستند.

ترامپ وادل و کلوگ را تحسین کرد و درباره اوبرایان گفت که «فوق‌العاده» است: «من کیت کلوگ را دوست دارم. کیت از اول با من بود. او عالی است.» وی سپس در ادامه گفت که وادل را خیلی دوست دارد.

دونالد ترامپ، سه‌شنبه هفته پیش، جان بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخراج کرد و وعده داد تا یک هفتۀ دیگر جانشین او را معرفی کند.

اوبرایان در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان فرستاده ویژه در امور گروگان‌ها در وزارت امورخارجه امریکا انتخاب شد. وی در تلاش اخیر ترامپ برای بازگرداندن ایسپ راکی، خواننده رپ امریکایی که متهم به ضرب و جرح در سوئد بود نقش اصلی را داشت.

کلوگ کهنه سرباز ارتش امریکا از همان ابتدا با دولت ترامپ همراهی کرده است و در اوایل سال ۲۰۱۷ پس از استعفای مایکل فلین تنها چند هفته به‌طور موقت مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد.

کلوگ پس اینکه هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد، در شورای امنیت ملی باقی ماند و مشاور پنس در امور امنیت ملی شد.

وادل در دوره فعالیت مک مستر به‌عنوان مشاور امنیت ملی، معاون وی بود اما زمانیکه جان بولتون سر کار آمد از این تیم در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشته شد.

فلیتز کسی است که سابقه همکاری درازمدت با بولتون را دارد که گفته می‌شود به دلیل موضع‌گیری‌هایش در برابر کوریای شمالی و ونزوئلا برکنار شده است.

لیزا گوردون هاگرتی در بخش خصوصی کار کرده است و در مجلس نمایندگان امریکا کارمند حوزه مسائل امنیتی بوده است. وی همچنین در شورای امنیت ملی و حوزه‌های مربوط به مدیریت بحران، واکنش اضطراری و سلاح‌های هسته‌ای در وزارت انرژی آمریکا فعالیت کرده است.

پیش از این ترامپ اعلام کرده بود که برای این مقام ۱۵ نامزد وجود دارد که با اعلام اسامی پنج نفر به نظر می‌رسد رئیس جمهوری امریکا به فهرست نهایی برای انتخاب مشاور امنیت ملی رسیده است اما هنوز زمان اعلام نام فردی که این سمت را برعهده می‌گیرد مشخص نشده است.

در فهرست ابتدایی ترامپ، نام ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان و استفان بیگن، نماینده ویژه وزارت امور خارجه این کشور در امور کوریای شمالی نیز به چشم می‌خورد.

مطالب مرتبط