هزاران جنایت؛ شورای امنیت ملی کشتار غیر نظامیان توسط طالبان را مستند کرده‌است

شورای امنیت ملی افغانستان کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ را در کتابی زیر نام «هزاران جنایت» مستند کرده‌است.blank

کبیر حقمل؛ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی امروز (دوشنبه، ۱ میزان) در مراسم رونمایی این کتاب گفت که در کتاب «هزاران جنایت» هزاران مورد از جنایت‌های بی‌شمار گروه طالبان علیه غیر نظامیان مستند سازی شده‌است.

او افزود که در این کتاب، نام و شهرت متنفذان قومی و کادرهای علمی از جمله داکتران، ماستران، انجنیران، کارکنان صحی، آموزگاران، خبرنگاران، تحصیل کردگان، کارمندان دولت و افراد نخبه کشته شده از سوی طالبان در جریان ۱۶ سال اخیر به‌ثبت رسیده‌است.

آقای حقمل گفت که اطلاعات در مورد کشته‌ شده‌ها با تفکیک ولایت، ولسوالی، قریه، موقف اجتماعی، درجه‌ی تحصیل، چگونگی کشته‌شدن، محل و زمان رویداد در این کتاب، بر بنیاد اسناد و شواهد به صورت واضح درج شده است.

او افزود که در مجموعه‌ «هزاران جنایت» تنها آن بخش از جنایات طالبان شامل شده که ماموران تحقیق توانسته‌اند به گردآوری معلومات در مورد آن‌ها موفق شوند.

سخنگوی دفتر شورای امنیت هدف از این کتاب را بازخوانی جنایات طالبان برای نسل آینده‌ افغانستان و فراموش‌نشدن این جنایات در تاریخ کشور خواند.

او گفت: «نشر این کتاب‌ها به صورت سلسله‌ای به این منظور است که دیگر این‌گونه جنایات پوشیده باقی نماند و از ذهن نسل‌های نو فراموش نشود.»

کبیر حقمل، جلب توجه نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه جهانی به جنایت‌های طالبان و زمینه سازی برای اعمال فشار علیه این گروه را ازاهداف دیگر نشر این مجموعه خواند و از آن‌ها خواست که براساس اسناد و شواهد موجود در این کتاب طالبان را مورد بازپرس و مجازات قرار دهند.

این دفتر همچنین با نشر فورم درج اطلاعات در مورد کشته شدگان توسط طالبان، در وبسایتش از بازماندگان آنان خواسته که مشخصات این افراد را به خاطر مستندسازی جنایات گروه طالبان درج کنند.

مطالب مرتبط