پمپئو به غنی: امریکا خواهان انتخابات بی‌عیب و نقص است

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، طی تماس تلفنی با محمداشرف غنی، رییس جمهوری کشور گفته است که امریکا خواهان برگزاری انتخابات بی‌عیب و نقص است.blank

گفتگوی تلفنی دو طرف دیروز روز پنج‌شنبه، ۵ میزان انجام شده است. وزارت خارجه امریکا گفته است که پمپئو در تماس تلفنی با اشرف غنی تأکید کرده است که امریکا انتظار دارد تا رفتار نامزدان و نهادهای دولتی برگزار‌کننده انتخابات، بدون نقص باشد تا از مشروعیت نتیجه انتخابات اطمینان حاصل شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که فردا شنبه افغانستان انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند و تعدادی از نامزدان نگران تقلب گسترده در این انتخابات هستند.

رییس جمهور غنی نیز در صفحه توییترش این تماس را تایید کرده است و گفته که دو طرف در مورد انتخابات و امنیت آن صحبت کرده است.

در همین حال، آقای پمپئو با اشاره به تهدید گروه طالبان، در این تماس گفته است: «امریکا بار دیگر گروه‌های تروریستی را که تهدید به خشونت‌ورزی برای محروم کردن شهروندان افغان از حق رای‌شأن کرده‌اند، محکوم می‌کند.»

گروه طالبان که به تازگی روند گفتگوهای صلح شان با امریکا از سوی ترامپ لغو شده است اعلام کرده اند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند و کسانی هم که در آن اشتراک می‌کنند را هدف قرار خواهند داد.

فردا شنبه مردم افغانستان درحالی به پای صندوق‌های رای می‌روند که تاکنون کشورهای کمک‌کننده افغانستان و سازمان ملل متحد، نسبت‌به هرگونه تخلفات و تقلب انتخاباتی هشدار داده‌اند.

عبدالله عبدالله که خود را از رقیبان سرسخت آقای غنی می‌داند گفته است نگران تقلب در انتخابات فردا است.

مردم افغانستان نیز نگران تقلب و چالش امنیتی این انتخابات مهم هستند. لحظه‌شماری برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شروع شده است. در هفته گذشته هیچ حمله بزرگی در شهرهای مهم کشور صورت نگرفته است. اگر در  انتخابات طالبان که از آن به عنوان بزرگترین مانع انتخابات شمرده می‌شوند روند رای دهی را در مناطق که نفوذ قابل توجهی دارند مختل نکنند، افغان‌ها بار دیگر یک روز تاریخی را رقم خواهند زد.

مطالب مرتبط