دادگاه عالی ایتالیا: مرگ خود خواسته در مواردی جرم محسوب نمی‌شود

دادگاه قانون اساسی در ایتالیا حکم داد که اتانازی در مواردی جرم محسوب نمی‌شود.

blank

بر اساس حکم این دادگاه، یاری رساندن به مرگ بیماری که به دلیل «رنج غیرقابل تحمل» می‌خواهد به زندگی‌اش پایان دهد جرم محسوب نمی‌شود.

‌این تصمیم در رابطه با پرونده فابیانو آنتونیانی گرفته شده است. او دی‌جی و تهیه کننده موسیقی بود که در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت در کلینیکی در سوئیس به زندگی خود پایان دهد. فابیو آنتونیانی بعد از تصادفی در سال ۲۰۱۴ بینایی‌ و توان حرکت دست‌ها و پاهایش را از دست داد.‌

او خواستار مرگ‌اش شد، اما کلیسیای کاتولیک با اتانازی یا مرگ خودخواسته مخالف است.

‌فابیو آنتونیانی، دی‌جی پرطرفدار ایتالیایی، در سال  ۲۰۱۴ هنگامی که از کلوب شبانه‌ای از میلان به خانه برمی‌گشت کنترل موتر خود را از دست داد و با یک موتر تصادف کرد.

به دنبال این تصادف نخاع او دچار آسیب شد و بینایی و توان حرکت دست‌ها و پاهایش را از دست داد. فابیو دیگر نمی‌توانست به طور مستقل غذا بخورد و نفس بکشد. ‌

کمتر از یک هفته پیش از تصمیم دادگاه، پاپ فرانسیس در سخنرانی برای افرادی که با شغل‌های طبی سر و کار دارند، از آنها خواسته بود که با اتانازی مخالفت کنند.

دادگاه قانون اساسی ایتالیا گفته است که اتانازی باید در موارد خاص قانونی شود از جمله در مواری که وضعیت بیمار «غیرقابل درمان باشد و موجب رنج فیزیکی و روانی غیرقابل تحمل برای بیمار شود.»

از دادگاه قانون اساسی در ایتالیا خواسته شده بود که «قوانین مربوط به پایان دادن به زندگی» را بررسی کند. ‌‌این درخواست توسط دادگاهی در میلان مطرح شد تا ابهام قوانین را در رابطه با اتهام‌های مارکو کاپاتو، فعال مدنی که برای قانونی کردن اتانازی کمپاین می‌کند، برطرف کند. مارکو کاپاتو همراه فابیو آنتونیانی به سوئیس رفته بود.

‌‌بعد از اینکه دادگاه قانون اساسی حکم داد که کمک به اتانازی جرم محسوب نمی‌شود، والریا ایمبرگنو، دوست دخترش، گفت رنج «غیرفابل» توصیف او بدون ثمر نماند.

مطالب مرتبط