تیفا: در ۸۸ درصد مراکز، فهرست رأی‌دهندگان و دستگاه‌های بیومتریک مشکل داشت

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) اعلام کرد که مشکل فهرست رای‌دهندگان و دستگا‌ه‌های بیومتریک در ۸۸ درصد از مراکز رای‌دهی وجود داشته و نیز ۳۸ درصد این مراکز با تاخیر باز شده‌است.blank

این نهاد ناظر انتخابات در اعلامیه‌ای گفته‌است که ۶۲ درصد از مراکز رأی‌دهی رأس ساعت ۷ صبح و ۳۸ درصد دیگر با تاخیر به روی رأی‌دهندگان باز شده و از میان آن‌ها، حدود ۲۵ درصد مراکز در میان ساعات ۷:۳۰ دقیقه الی ۸ و ۱۳ درصد میان ساعات ۸ الی ۹ صبح باز شده‌اند.

اعلامیه افزوده که این نهاد از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز،‌ شنبه، ‌۶ میزان نظارت خود از روند رای‌دهی را با ۵۲۰۰ ناظر مستقل و بی‌طرف در ۳۴ ولایت آغاز کرده‌است.

تیفا گفته‌است که براساس نظارت ناظرین این نهاد، ۹۸ درصد مراکز رأی‌دهی در ۳۴ ولایت در محلات از قبل تعیین‌شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات باز گردیده و نیروهای امنیتی در ۹۹.۵ درصد مراکز حضور داشته‌اند.

بربنیاد یافته‌های این نهاد، ۹۹٫۸ درصد از کارمندان کمیسیون انتخابات به وقت معین در محلات حضور داشته و نیز نمایندگان کاندیدان، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات در ۹۳ درصد مراکز رأی‌دهی حضور داشته‌اند.

در اعلامیه تیفا آمده‌است که در دو درصد از مراکز رأی‌دهی در ولایت‌های فاریاب، هرات، کنر و غور، در اوایل گشایش مراکز، اجازه نظارت به ناظرین داده نشده‌است.

تیفا دلایل عمده تاخیر در بازگشایی مراکز رأی‌دهی را نبود کارمندان مراکز و محلات در وقت تعیین‌شده، مشکلات و تهدیدات امنیتی و نرسیدن مواد حساس و غیرحساس به مراکز رأی‌دهی خوانده‌است.

تیفا همچنین بزرگ‌ترین چالش انتخابات را نبود نام افراد در لیست رای‌دهندگان در دستگاه‌های بایومتریک خوانده و گفته‌است که در حدود ۸۸ درصد محلات رأی‌دهی در ۳۴ ولایت، با این مشکل مواجه بوده و بر بنیاد اطلاعات این نهاد، مردم نتوانسته‌اند رای بدهند و تعداد زیادی از مردم بدون رای بازگشته‌اند.

تیفا افزوده که اشتراک مردم تا ساعت ۹ صبح بسیار کمرنگ بوده و همچنین اشتراک زنان در ولایت‌های خوست، پکتیا، جوزجان، غزنی، نیمروز، پکتیا، بدخشان، کابل، تخار، فراه، قندهار و سرپل اندک بوده‌است. برخی زنان در تعدادی از محلات رأی‌دهی اجازه عکس گرفتن به کارمندان بیومتریک را نیز نداده‌‌اند.

این نهاد خاطرنشان کرده که در مرکز پروان بر سر رأی‌دادن به دو کاندید، درگیری مسلحانه صورت گرفته است.

تیفا تاکید کرده‌است که سه ناظر این نهاد در ولایت تخار به مدت یک ساعت توسط طالبان گرفتار و سپس آزاد گردیدند و نیز ناظر و هماهنگ‌کننده ولایتی تیفا در ولایت جوزجان در لیسه میرویس مینه، توسط کارمندان امنیتی تهدید شده و اجازه عکاسی و فلم‌برداری به او داده نشده‌است.

روند رای‌دهی حوالی ساعت ۷ امروز به‌صورت رسمی از سوی کمیسیون انتخابات آغاز شد. رای‌دهندگان نیز از نبود نام‌شان در فهرست رای‌دهندگان شکایاتی داشته‌اند.

با این حال کمیسیون انتخابات اعلام کرده که کسانی که نام‌شان تنها در فهرست دیجیتالی نیز موجود باشد می‌توانند رای دهند.

مطالب مرتبط