انتخابات در ولایت‌های غربی؛ آرام و کمرنگ

ولایت‌های غربی افغانستان با حضور پرقدرت طالبان اما در روز انتخابات تقریباً آرام بود؛ اما هراس از حملات احتمالی طالبان و تکرار سناریوی تقلب باعث حضور کمرنگ باشندگان ولایت‌های هرات، فراه، بادغیس و غور شد.

blank

هرات؛ ناامیدی از انتخابات
برخلاف سه دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری، باشندگان هرات با شور و اشتیاق در انتخابات شرکت نکردند.

نبود صف‌های طولانی رای‌دهندگان و بیکاری کارمندان کمیسیون انتخابات در بسیاری از مراکز شهر هرات به وضوح قابل دید بود.

در چندین مرکز رای‌دهی در سطح شهر هرات انتخابات دیرتر آغاز شد و فهرست رای‌دهندگان و دستگاه‌های بیومتریک نیز مشکل داشت.

مکتب هاتفی هرات، یکی از مراکز بزرگ رای‌دهی در انتخابات‌های گذشته بود؛ اما بربنیاد آمار رای‌دهندگان در این دور از انتخابات ۱۳ محل تنها ۱۱۴۷ به نامزدان مورد علاقه‌شان رای دادند.
این مثال کوچکی از میزان کم اشتراک ‌باشندگان هرات در انتخابات ریاست جمهوری است.

blank

کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات در ۲۷۰ مرکز رای‌دهی آمادگی گرفته‌بود و ۳۰ مرکز نیز به دلیل تهدیدات امنیتی، مسدود ماند.

امین‌الله امرخیل؛ فرمانده پولیس هرات به خبرگزاری افق گفت که بیش از ۸ هزار نیرو در این ولایت مسؤول تامین امنیت انتخابات بودند و توانستند که حملات طالبان را دفع کنند.

او افزود که طالبان تحرکاتی برای مختل‌ساختن روند انتخابات در ولسوالی‌های کشک کهنه، کشک رباط سنگی، گلران، شیندند و بخشی از کهسان انجام‌ دادند؛ اما با واکنش سریع نیروهای افغان مواجه شدند.

بادغیس؛ در سایه تهدید و مشکلات فنی
پیش‌بینی می‌شد که برگزاری انتخابات در ولایت بادغیس در شمال غرب کشور به آسانی میسر نباشد.

مقام‌های محلی بادغیس به خبرگزاری افق گفته‌اند که به‌دلیل تهدیدات بلند امنیتی در ولسوالی بالامرغاب، انتخابات در این ولسوالی برگزار نشد و در ولسوالی جوند نیز تنها در مرکز ولسوالی انتخابات برگزار شده‌است.

نجم‌الدین برهانی؛ سخنگوی والی بادغیس به خبرگزاری افق گفت که تنها انتخابات در ۴۸ مرکز رای‌دهی برگزار شده و حضور زنان نیز خیلی کم بوده‌است.

او افزود: «مشکلات تخنیکی در بخش برگزاری انتخابات وجود داشت. فهرست رای‌دهندگان در برخی از مراکز رای‌دهی قلعه ‌نو اشتباهی آمده‌بود و باعث شد که شماری از مردم از رای‌دادن محروم شوند. همچنین دستگاه‌های بیومتریک هم مشکل داشت.»

عبدالعزیز بیگ؛ رییس شورای ولایتی بادغیس نیز به خبرگزاری افق گفت که طالبان، به باشندگان بادغیس هشدار داده بودند که در انتخابات شرکت نکنند و جدی تلقی‌کردن این تهدید نیز باعث حضور کم رای‌دهندگان در مراکز رای‌دهی شد.

blank

غور؛ افتتاح انتخابات با حملات طالبان
مقام‌های محلی غور می‌گویند که طالبان با افزایش حملات‌شان بالای نیروهای افغان در تلاش قدرت‌نمایی در زیر تحریم انتخابات بودند؛ اما تیرشان به هدف نخورد.

عبدالحی خطیبی؛ سخنگوی والی غور به خبرگزاری افق گفت که طالبان بالای مراکز رای‌دهی در ولسوالی‌های دولتیار، تیوره و تولک حمله کردند؛ اما با دادن تلفات متواری شدند.

بخش‌های دیگر غور نیز گواه حملات طالبان بود؛ اما تاکنون گزارشی رسمی در مورد جزئیات آن ارائه نشده‌است.

مقام‌های محلی غور گفته‌اند که انتخابات در ۱۱۴ مرکز رای‌دهی برگزار شد و در ۶۰ مرکز برگزار نشد.

فضل‌الحق احسان؛ رییس شورای ولایتی غور در گفتگو با خبرگزاری افق، از بی‌نظمی‌ها در برگزاری انتخابات در این ولایت سخت انتقاد ‌کرد.

او گفت که برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات با کار آشنا نبودند.

blank

خط و نشان طالبان در فراه
منابع مردمی در فراه هم به افق گفته‌اند که طالبان در روز انتخابات یک موشک برای ایجاد رعب و وحشت در میان رای‌دهندگان به شهر فراه پرتاب کردند؛ اما این موشک به یک خانه مسکونی برخورد کرد و تلفاتی در پی نداشت.

این منابع افزوده‌اند که در دیگر نقاط فراه نیز تحرکات طالبان به چشم خورده‌است.

پیشتر محمد شعیب ثابت؛ والی فراه گفته بود که انتخابات در بیشتر ولسوالی‌های این ولایت برگزار خواهد شد.

قطع آنتن‌های مخابراتی
برخی از شرکت‌های مخابراتی در ولایت‌های غربی در روز انتخابات، خدمات‌شان را محدود و یا قطع کرده‌بودند. منابع محلی این ولایت‌ها به افق گفته‌اند که این تصمیم پس از هشدار طالبان صورت گرفته است.

ارتباط برقرار کردن با منابع محلی این ولایت‌ها به دشواری انجام می‌شد. قطع این آنتن‌ها باعث محدودیت در بخش دسترسی به اطلاعات مرتبط به انتخابات شد.

با وجود این‌ها، به باور تحلیلگران، یکی از عوامل مهم برای شرکت کم رای‌دهندگان ولایت‌های غربی، دادن وعده‌های خیالی رهبران حکومت وحدت ملی در انتخابات گذشته و عدم عمل به آن‌ها بود.

مطالب مرتبط