در روز انتخابات ۴۰ نفر کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند

هرچند نهادهای امنیتی از تامین امنیت در روز انتخابات و کشته‌شدن تنها ۳ نفر و زخمی‌شدن ۳۹ نفر دیگر خبر دادند؛ اما یافته‌های نیویارک‌تایمز نشان می‌دهد که در روز انتخابات در سراسر افغانستان ۴۰ نفر در نتیجه خشونت‌ها کشته و ۱۹۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.blank

وزیران دفاع و داخله، شامگاه روز شنبه (۶ میزان) در یک نشست خبری مشترک اعلام کردند که در روز انتخابات ۶۸ واقعه امنیتی در سراسر کشور ثبت شده که در نتیجه آن سه پولیس کشته و ۳۷ غیر نظامی و دو پولیس زخمی شده‌اند؛ اما روزنامه نیویارک‌تایمز در گزارشی گفته‌است که آمار قربانیان در روز انتخابات در ۲۸ ولایت به ۲۳۰ نفر می‌رسد.

در این گزارش آمده که این آمار از طریق تماس با مقام‌های محلی در سراسر افغانستان به‌دست آمده که بربنیاد آن، ۳۰ نظامی و ۱۰ غیر نظامی کشته و ۴۰ نظامی و ۱۵۰ غیر نظامی در نتیجه حملات در روز انتخابات زخمی شده‌اند.

وزارت داخله و دفاع اعلام کرده‌بودند که برای تامین امنیت انتخابات حدود ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی توظیف شده و جلو تهدیدات امنیتی را خواهند گرفت.

آمار‌های تخمینی از اشتراک مردم نشان می‌دهد که حدود دو میلیون نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند که در مقایسه با انتخابات سال‌های قبل، کاهش زیادی داشته‌است و دلیل عمده حضور کم‌رنگ مردم تهدیدات امنیتی خوانده شده‌است.

کمیسیون انتخابات اعلام کرد که ۴۵۰۰ مرکز رای‌دهی در سراسر کشور باز بوده و در آن رای‌گیری صورت گرفته و نزدیک به ۱۰۰۰ مرکز دیگر به‌دلیل تهدیدات امنیتی مسدود بوده‌است.

مطالب مرتبط