روسیه از احتمال انتشار گفتگوهای محرمانه پوتین و ترامپ ابراز نگرانی کرد

کاخ کرملین می‌گوید که انتشار محتوای محرمانه گفتگوهای تلفنی رهبران جهان امری مرسوم و قابل قبول نیست و مسکو امیدوار است که کاخ ‌سفید گفتگوهای ترامپ با ولادیمیر پوتین را منتشر نکند.blank

این نگرانی‌ مسکو پس از جنجال بر سر محتوای منتشرشده گفتگوی تلفنی آقای ترامپ با رییس جمهور اوکراین مطرح شده‌است.

دیمیتری پسکوف؛ سخنگوی دولت روسیه، روز شنبه (۲۸ سپتامبر) در واکنش به جنجال‌‍ جاری در واشنگتن بر سر محتوای گفتگوی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی در اواخر ماه جولای گفت امیدوار است کاخ ‌سفید سراغ انتشار محتوای گفتگوهای ولادیمیر پوتین با رییس جمهوری امریکا نرود.

اظهارات آقای پسکوف همزمان با گزارش‌های رسانه‌های امریکایی مطرح شد که روز شنبه، ۲۸ سپتامبر، خبر دادند کاخ سفید دسترسی به محتوای مکالمات دونالد ترامپ با برخی مقام‌ها از جمله ولادیمیر پوتین؛ رییس‌جمهوری روسیه و محمد بن سلمان؛ ولیعهد عربستان سعودی را محدود کرده‌است.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده که محتوای گفتگوی سرگی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه با آقای ترامپ در کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ نیز طبقه‌بندی فوری سری شده و فقط تعداد معدودی از اطرافیان دونالد ترامپ به آن دسترسی دارند.

گزارش شده که در این دیدار، آقای ترامپ گفته‌است که نگران دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ نبوده است.

در همین حال، نیویارک‌تایمز گزارش داده که محتوای مکالمات ترامپ با ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان به یک سرور امنیتی منتقل شده‌است.

شبکه سی‌ان‌ان هم می‌گوید که محتوای مکالمات آقای ترامپ با محمد بن سلمان؛ ولیعهد عربستان سعودی در دسترس نیست که به گفته منابع سی‌ان‌ان، این امر «غیر عادی» است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گذشته تحقیقات مقدماتی خود برای استیضاح رییس ‌جمهوری را به طور رسمی آغاز کرد. آقای ترامپ متهم شده که در تماس تلفنی با رییس جمهوری اوکراین، او را برای تحقیق درباره پسر جو بایدن؛ رقیب دموکراتش تحت فشار قرار داده‌است.

ترامپ اتهام فشار بر ولودیمیر زلنسکی؛ رییس جمهوری اوکراین را رد کرده‌است. نگرانی درباره این تماس تلفنی اولین‌بار از سوی یک افشاگر در یک سازمان امنیتی امریکا مطرح شد.

دموکرات‌ها رییس جمهور امریکا را متهم کرده‌اند که برای بی‌اعتبارکردن رقیب سیاسی خود به‌دنبال کمک کشورهای خارجی است؛ اتهامی که از سوی ترامپ رد شده‌است.

کاخ سفید پیشتر محتوای مکالمات رهبران امریکا و اوکراین را منتشر نکرده‌بود؛ اما در نهایت متن آن مکالمه تلفنی منتشر شد.

بر اساس سند منتشرشده، رییس جمهوری امریکا روز ۲۵ جولای از آقای زلنسکی خواسته بود تا درباره جو بایدن؛ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری که فرزندش برای یک شرکت گاز در اوکراین کار می‌کند، تحقیق کند.

رسانه‌های امریکایی امروز هم گزارش دادند که قرار است تا چند روز دیگر ۵ مقام دولتی از جمله مایک پمپئو؛ وزیر خارجه، برای ادای توضیحات در راستای تحقیق و تفحص درباره لزوم استیضاح احتمالی آقای ترامپ در برابر نمایندگان کنگره حاضر شوند.

مطالب مرتبط