هشدار مشاور امنیت ملی درباره خطر پیوستن فرماندهان طالبان به داعش

حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی می‌گوید که بربنیاد اطلاعات استخباراتی، شماری از فرماندهان گروه طالبان که نخواستند به صلح بپیوندند با داعش یکجا خواهند شد.blank

آقای محب این سخنان را روز چهارشنبه، ۱۰ میزان در گفتگو با رسانه امریکایی «فاکس‌نیوز» گفته و افزوده‌است در صورتی که روند صلح فراگیر نباشد، بسیاری از فرماندهان طالبان که در خط مقدم جنگ هستند به داعش خواهند پیوست.

او تاکید کرده که هرچند اکنون داعش تهدیدی جدی برای افغانستان نیست؛ اما در صورت پیوستن طالبان به این گروه، احتمال دارد تهدیدها برای مدتی در کشور افزایش یابد و داعش به یک تهدید جدی مبدل شود.

حمدالله محب در عین حال تأکید کرده که نیروهای افغان در حال حاضر توانایی از بین‌بردن این گروه را دارند؛ اما اگر روند صلح به راه اشتباه برود، تهدیدی به‌وجود خواهد آمد. او گفته‌است:«ما داعش را در بخش‌هایی که در کنترل‌شان داشتند، شکست دادیم؛ اما اگر روند صلح به‌گونۀ اشتباه به پیش برود و تمام طالبان در این روند ادغام نشوند، تندروان طالبان شاید به داعش بپیوندند که در آن صورت داعش یک تهدید استراتژیک برای ما و همکاران بین‌المللی ما خواهد بود.»

او در این گفتگو تأکید کرده که افغانستان اکنون در جایگاه خوبی قرار دارد تا گفتگوهای صلح را آغاز کند.

مشاور امنیت ملی همچین گفته‌است که طالبان و القاعده هنوزهم روابطی باهم دارند و با هم کار می‌کنند؛ هرچند به گفتۀ او اکنون تفاوت بسیار اندکی میان طالبان و القاعده از لحاظ ایدیولوژیک و دیگر عملکردها وجود دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هیأتی از گروه طالبان برای گفتگو با مقام‌های پاکستانی در اسلام‌آباد به‌سر می‌برد؛ کشوری که چندروز پیش به ایجاد و تمویل گروه‌های تروریستی از جمله القاعده برای جنگ با افغانستان، اعتراف کرد.

مطالب مرتبط