سفر طالبان به پاکستان؛ انتقاد ارگ، استقبال وزارت خارجه

سفر هیأتی از گروه طالبان به اسلام‌آباد با واکنش‌های متضادی در داخل حکومت افغانستان روبه‌ور شده‌است. ارگ ریاست جمهوری از میزبانی پاکستان از این گروه انتقاد کرده؛ اما وزارت امور خارجه از این سفر استقبال کرده‌است.blank

هیأت طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر؛ رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز چهارشنبه به اسلام‌آباد سفر کرده و مقام‌های پاکستانی هم از این هیات استقبال گرم کردند.

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این رویداد اعلام کرده‌بود که میزبانی از گروهی که هنوز دست به خشونت می‌زند، خلاف تمام اصول روابط میان کشورها است.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت که این نشست‌ها کمکی به روند صلح افغانستان نمی‌کند و این پروسه تنها وقتی می‌تواند نتیجه داشته‌باشد که مالکیت و رهبری آن به دست دولت افغانستان باشد.

یک روز پس از این واکنش، وزارت امور خارجه از این سفر استقبال کرد و آن‌ را حرکتی در جهت صلح خواند.

صبغت‌الله احمدی؛ سخنگوی این وزارت، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت که این بار پاکستان برای آغاز گفتگوهای صلح می‌کوشد؛ از همین‌رو وزارت خارجۀ افغانستان از میزبانی این کشور از طالبان استقبال می‌کند.

او گفت: «طبیعتأ از تلاش هر کشوری برای صلح افغانستان استقبال می‌کنیم. امیدوار هستیم پاکستانی‌ها به‌خاطر کشاندن طالبان به میز مذاکره این بار با دولت افغانستان روراست و عملی کار بکند.»

با این حال، صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری گفته‌است که نظر سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره صلح یک نظر شخصی است. او در صفحه رسمی توییترش نوشته‌است که سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره دیدار طالبان و روند صلح منعکس‌کننده نظر دولت افغانستان نیست و این یک «ابراز نظر شخصی» است.

صبغت‌الله احمدی اما در پاسخ گفته‌است که نظر او نظر رسمی وزارت خارجه است و او فقط منعکس‌کننده نظر رسمی این وزارت است.

این بار نخست نیست که میان وزارت امور خارجه و ارگ ریاست جمهوری اختلاف نظر و تنش به‌وجود می‌آید. در سال‌های اخیر بارها این‌گونه تنش‌ها رخ داده خبرساز شده‌است.

در موردی پیش از این وزارت امور خارجه، اعتراض کرد که این وزارت از فرستادن هیأت افغانستان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطلع نبوده و اعلام کرد که افغانستان ضعیف‌ترین حضور را در سال‌های اخیر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشته‌است.

در ماه اسد امسال نیز اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی بعد از نشر گزارشی از سوی کمیته مک درباره شفاف‌نبودن روند استخدام و اعزام کارمندان وزارت امور خارجه به خارج از کشور، فرمان بررسی وزارت خارجه را داد؛ ولی عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی کشور مانع از اجرای این فرمان شد.

مطالب مرتبط