ادامه خشونت‌ها در عراق؛ امریکا خواستار خویشتن‌داری دولت شد

پس از افزایش اعتراضات ضد دولتی در عراق و خشونت دولت بغداد علیه معترضان، مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق ضمن محکوم‌کردن خشونت‌ها از او خواسته که «حداکثر خویشتن‌داری» را از خود نشان دهد.blank

در یک بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه امریکا که روز سه‌شنبه، ۹ اکتوبر منتشر شده، آمده‌است که مایک پمپئو در جریان گفتگو با عادل عبدالمهدی؛ نخست‌وزیر عراق، بر لزوم پاسخ‌گویی افراد «ناقض حقوق بشر» در جریان خشونت‌ها، تاکید کرده‌است.

او افزوده‌است که راهپیمایی و اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان، عنصر بنیادین هر دموکراسی ا‌ست و خشونت در جریان تظاهرات جایی ندارد؛ چه از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته‌باشد و چه از سوی معترضان.

وزیر خارجه امریکا ضمن ابراز تاسف از جان‌باختن شماری از شهروندان عراقی طی چند روز گذشته، از دولت عراق خواسته‌است «حداکثر خویشتن‌داری» را از خود نشان دهد.

او از نخست‌وزیر عراق خواسته با انجام اصلاحات و مقابله با فساد، برای نشان‌دادن توجه به خواسته‌های معترضان، گام‌های فوری بردارد.

اعتراضات اخیر در عراق علیه فساد، ضعف خدمات عمومی مانند آب و برق، بی‌کاری و مسائل اقتصادی گریبان‌گیر شهروندان، آغاز شد؛ اما اندکی نگذشت که گستره بیشتری از مسائل سیاسی را شامل شد و کلیت دولت را هدف قرار داد.

معترضان خواستار کناره‌گیری دولت عادل عبدالمهدی و سیاستمداران «ناکارآمد» کشور و همچنین پایان‌دادن به فساد دولتی شده‌اند.

در جریان اعتراضات، شعارهایی نیز علیه ایران سر داده‌شد. معترضان در جریان اعتراض‌شان خواستار دخالت‌نکردن ایران در مسائل داخلی عراق شدند. در عین حال، رهبر ایران اعتراضات را به «دشمنان» نسبت داده‌است.

برهم صالح؛ رئیس‌ جمهوری عراق، در ۱۵ میزان در جریان یک سخنرانی تلویزیونی حمله به معترضان و همچنین حمله به رسانه‌ها در جریان ناآرامی‌های اخیر در این کشور را محکوم کرد.

اعتراضات و خشونت‌های پیرامون آن تاکنون جان بیش از صد تن از شهروندان عراق را گرفته‌است.

مطالب مرتبط