یوناما: نظامیان امریکایی در غرب افغانستان ۳۰ غیر نظامی را کشته ‌اند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که در حمله هوایی نیروهای امریکایی در پنجم ماه می سال جاری در غرب افغانستان ۳۹ غیرنظامی از جمله ۱۴ کودک کشته شده‌اند.blank

در یک گزارش این سازمان که امروز چهارشنبه، ۱۷ میزان منتشر شده، آمده‌است که نیروهای امریکایی به‌ تاریخ پنجم ماه می سال جاری میلادی در ولسوالی بکواه ولایت فراه و بخش‌هایی از ولسوالی دلارام نیمروز غیر نظامیان را آماج حمله هوایی قرار داده‌اند.

با آن‌که نیروهای امریکایی آن‌زمان اعلام کرده‌بودند که در این حمله کارخانه‌های تولید و بسته‌بندی مواد مخدر هدف قرار گرفته؛ اما اکنون سازمان ملل این گفته‌ها را رد کرده و گفته‌است که در این حملات مراکز مواد مخدر نه؛ بلکه غیرنظامیان هدف قرار گرفته‌اند.

در گزارش یوناما آمده‌است که هیأت این دفتر و دفتر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل با حضور در مناطق آسیب‌دیده ولایت فراه تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند.

یوناما افزوده‌است: «براساس تحقیقات انجام‌شده، نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان در ۵ می ۲۰۱۹ بیش از ۶۰ منطقه در ولسوالی بکواه ولایت فراه و بخشی از ولسوالی دلارام نیمروز را بمباران کردند که منجر به کشته‌شدن ۳۹ غیر نظامی از جمله ۱۴ کودک شده‌است.»

در این گزارش تأکید شده‌است که یوناما روی گزارش‌های معتبر در مورد دست‌کم ۳۷ مورد تلفات غیر نظامیان که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان ‌اند، کار می‌کند.

در گزارش یوناما آمده که با وجودی‌که پیش از این نیز حملات بر مراکزی که ادعا می‌شده کارخانه‌های پروسس مواد مخدر بوده، صورت گرفته؛ اما این نخستین‌بار است که یوناما گزارش‌هایی در مورد آمار بلند تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ چنین حملاتی دریافت کرده‌است.

یونامه افزوده که براساس سیاست دیرینه‌‌ امریکا اهداف اقتصادی که به تلاش‌های جنگی یک طرف درگیر در منازعه کمک می‌کند، اهداف نظامی قانونی محسوب می‌شود؛ اما مطابق قوانین بین‌المللی بشردوستانه به‌شمول قانون عرفی بین‌المللی، تسهیلاتی که از نظر اقتصادی یا مالی به تلاش‌های جنگی یک طرف درگیر در منازعات کمک می‌کند، از‌ اهداف غیر نظامی به حساب می‌آید.

هیأت معاونت سازمان ملل در این گزارش گفته‌است که هدف قراردادن این تسهیلات و اشخاص «به صورت قانونی، به‌گونه خطرناکی اصول اساسی تمایز را از بین می‌برد» و اشخاص و تأسیسات را به صورت گستره در معرض خطر قرار می‌دهد.

این دفتر افزوده که پاسخ مناسب و قانونی در برابر فعالیت‌های غیرقانونی مواد مخدر، تطبیق قانون است، نه عملیات نظامی که غیرنظامیان را هدف قرار دهد.

امریکا رد کرد
در همین حال، نیروهای امریکایی در افغانستان ادعای تلفات واردشده بر غیر نظامیان را رد کرده‌است. سونی لگیت؛ یکی از سخنگویان ناتو در افغانستان در توییترش نوشته که این ادعای یوناما معتبر نیست و نیز در آن از اطلاعات غیر واقعی نشریه‌های طالبان مانند «صدای جهاد» استفاده شده‌است.

مطالب مرتبط