بحران مالی در سازمان ملل؛ پول برای معاش کارمندان وجود ندارد

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده که این سازمان احتمالا ماه آینده میلادی نخواهد توانست حقوق کارمندان خود را پرداخت کند.

blank

آقای گوترش روز سه‌شنبه، ۸ اکتوبر از کشورهای عضو این سازمان خواست که به تعهدات مالی خود در قبال این سازمان عمل کنند؛ در غیر آن، سازمان ملل در ماه آینده حتی معاش کارمندان خود را پرداخته نمی‌تواند.

او افزود که این سازمان در حال حاضر با بدترین بحران مالی پس از تقریباً یک دهه روبه‌رو است.

دبیر کل سازمان ملل گفت که تاکنون ۱۲۹ کشور از جمع ۱۹۳ کشور عضو این سازمان سهم خود را پرداخت کرده‌اند. او از بقیه کشورها خواست که آن‌ها نیز هرچه زودتر به این کار مبادرت ورزند.

او همچنین گفت که از آغاز سال روان میلادی در همه عرصه‌های ممکن صرفه‌جویی شده‌است؛ در غیر آن، مجمع عمومی سالانه در ماه سپتامبر برگزار نمی‌شد.

آنتونیو گوترش گفت: «اگر اعضا به‌زودی پول نپردازند، در آن‌صورت باید بیشتر صرفه‌جویی شود و از جمله کارمندان ما کمتر خواهند توانست سفر کنند، کنفرانس‌ها و دیدارها نیز احتمالاً به تعویق خواهند افتاد.»

بودجه معمولی سازمان ملل متحد برای دوره‌ دو‌ساله کنونی حدود ۵،۶ میلیارد دالر است. بیشترین سهم در این بودجه، یعنی ۲۲ درصد آن را امریکا می‌پردازد.

هم‌اکنون دولت امریکا بیشتر از یک میلیارد دالر از بودجه معمولی این سازمان مقروض است و نیز ۲،۴ میلیارد دالر دیگر باید به صندوق مأموریت‌های صلح بپردازد.

پیش از این دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا انتقاد کرده‌بود که کشورش سهم بزرگی را به ملل متحد می‌پردازد و این ناعادلانه است.

مطالب مرتبط