افغانستان تنها دو درصد صادرات به کشورهای ایران، ترکمنستان و چین داشته است

مسؤولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که در سال گذشته افغانستان ۹۸درصد کالا از کشورهای چین، ایران و ترکمنستان وارد کرده‌است و در مقابل تنها دو درصد به این کشورها صادرات داشته‌است.

blank

این مسؤولان گفته‌اند که در سال گذشته به ارزش بیش از یک میلیارد دالر کالا از چین وارد کرده‌است، در حالی‌که تنها به ارزش ۲۸میلیون دالر کالا به این کشور صادر کرده‌است.

به همین ترتیب، در سال گذشته افغانستان به ارزش بیش از یک میلیارد دالر کالا از ایران وارد کرده‌است که در مقابل تنها در حدود ۲۵میلیون دالر کالا به این کشور صادر کرده‌است.

در این سال، به ارزش بیش از ۳۸۰ میلیون دالر کالا از ترکمنستان به افغانستان وارد شده‌است، در حالی‌که افغانستان تنها توانسته به ارزش یک میلیون دالر کالا به این کشور صادر کند.

سمیر رسا؛ سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: « ما اگر پنج کشور در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را محاسبه کنیم، این کشورها [چین، ایران و ترکمنستان] صادرات بیشتر به افغانستان داشته‌اند. در سال ۲۰۱۸ افغانستان نیز توانسته‌است که صادرات اش را به شماری از این کشورها افزایش دهد.«

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور نیز می‌‎پذیرد که هم‌اکنون افغانستان در ۸۰ درصد بازرگانی با شریکانش، توازن ندارد.

بربنیاد آمارهای داده شده، افغانستان در سال گذشته به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون دالر کالا به خارج صادر کرده‌است، اما در مقابل به ارزش بیش از هفت میلیارد دالر کالا از بیرون وارد کرده‌است.

مطالب مرتبط