ارگ: خلیل‌ فروزی به تعهداتش عمل کرده‌است

ارگ ریاست ‌جمهوری می‌گوید که خلیل‌ فروزی؛ از متهمان فساد کابل‌بانک، به تعهداتش عمل کرده‌ و ۱۴ میلیون دالر را به حکومت سپرده‌است.blank

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری که شامگاه روز چهارشنبه، ۱۷ میزان منتشر شده، آمده‌است که جلسه‌ای به‌ریاست اشرف‌غنی‌؛ رییس حکومت وحدت ملی به‌منظور بررسی چگونگی پیشرفت تصفیه و حصول قرضه‌های کابل‌بانک در این نهاد دایر شد.

در خبرنامه آمده که کمیتۀ تصفیه کابل‌بانک در این جلسه گزارش خود را در مورد پیشرفت کار حصول قرضه‌ها از نزد مقروضین، ارائه کرد که بربنیاد آن در شش ماه گذشته ۱۶ جایداد مقروضین کابل‌بانک را به ارزش ۱۲ میلیون دالر به وزارت مالیه انتقال داده‌است.

این کمیته همچنین افزوده که روند انتقال مبلغ ۱۳ میلیون دالر از این قرضه‌ها زیر کار است و تاکنون مجموعاً ۲۵ میلیون دالر از این قرضه‌ها به‌دست آمده‌است.

کمیته تصفیه کابل‌بانک به اشرف‌غنی گزارش داده که خلیل فروزی نیز پس از آزادی از زندان به شماری از تعهدات‌اش عمل کرده و مبلغ ۱۴ میلیون دالر را پرداخت کرده‌است.

ارگ ریاست جمهوری از قول مسؤولان این کمیته نوشته که کار حصول ۱۸ میلیون دالر دیگر نیز از آقای فروزی نهایی شده و به‌زودی این مبلغ از سوی او به حکومت پرداخت می‌شود.

به گفته ارگ، کار برای حصول جایدادهای مقروضین کابل‌بانک که در خارج از کشور اند نیز در جریان است.

پرونده کابل‌بانک
کابل‌بانک که بزرگ‌ترین بانک خصوصی در کشور به شمار می‌رفت حدود ۹ سال پیش به دلیل سوء مدیریت ورشکست شد. پس از آن، حکومت افغانستان اداره این بانک را بر عهده گرفت و سهام‌داران و شماری از کارمندان آن به حیف و میل میلیون‌ها دالر متهم شدند.

خلیل فروزی و شیرخان فرنود؛ از سهامداران عمده و مدیران پیشین کابل‌بانک در سال ۲۰۱۴ و پس از شکل‌گرفتن حکومت وحدت ملی، هرکدام به ۱۰ سال زندان و پرداخت صدها میلیون دالر محکوم شدند. آقای فرنود سال گذشته در پی یک حمله قلبی در زندان درگذشت و حکومت افغانستان خلیل‌ فروزی را دو ماه پیش «به‌دلیل بیماری» از زندان آزاد کرد. در پی این تصمیم، برخی از منتقدان حکومت ، مدعی شدند که او در تبانی با حکومت و در قبال پرداخت ۳۰ میلیون دالر به کمپاین اشرف‌غنی آزاد شده‌است.

مطالب مرتبط