کمیسیون حقوق بشر: ۳۷۷ غیرنظامی در روند انتخابات کشته و زخمی شدند

کمیسیون حقوق بشر اعلام کرد که در ۶۸ حمله به روند انتخابات ۳۷۷ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

blank

این کمیسیون از ابتدای روند انتخابات تا برگزاری این انتخابات در ششم میزان حملات را مستند سازی کرده است.

این کمیسیون آمار دقیقی از شمار کشته‌ها و زخمیان حمله به روند انتخابات را مشخص نکرده، اما تاکید کرده که این آمار ابتدایی بوده و بخش بررسی ویژه این کمیسیون‌ در حال بررسی دقیق این رویدادها ا‌ست.

این در حالی است که پیشتر نهادهای امنیتی گفته بودند که از ده‌ها حمله بر روند انتخابات جلوگیری شده است.

کمیسیون حقوق بشر امروز (شنبه، ۲۰ میزان) خلاصه یافته‌های نظارتی خود از روند انتخابات را به نشر رساند.

بر بنیاد اعلام این کمیسیون، ۲۲۰ نفر از کارمندان این کمیسیون در روز انتخابات از ۴۷۰ مرکز رای‌دهی در ۲۳ ولایت نظارت کرده‌اند.

یافته‌های ناظران نشان می‌دهد که از آغاز تا پایان روند رای‌دهی یک هزار و ۲۶۰ مورد تخطی، تخلف یا جرم انتخاباتی ثبت شده است که در این میان ۱۴۱ مورد آن جرم انتخاباتی بوده و شامل حمله‌‌ مسلحانه و «تروریستی» بر همایش ‌های دوره مبارزات انتخاباتی، حمله‌ بر مراکز رای‌دهی و تهدید رای‌دهنده‌گان و کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی می‌شود.

هم‌چنان یافته‌های نظارتی کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که بیشتر زندانیان و توقیف‌شده‌‌گان در سراسر کشور، به دلیل نبود مراکز رای‌دهی، از دادن رای محروم شده‌اند و از سوی هم در  حدود ۲۴.۹ درصد افراد دارای معلولیت از استعمال حق رای‌شان بازمانده‌اند.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر درباره روز برگزاری انتخابات متمرکز بر بسته بودن مراکز رای، تخطی کارکنان انتخاباتی، مشکلات در دستگاه‌های بیومتریک، کمپاین‌ انتخاباتی و ورود مسلحانه به مراکز رأی‌دهی می‌باشد.

انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری در کشور برگزار شد. ۷۲ هزار نیروی امنیتی مسؤول تامین امنیت این انتخابات بوده‌اند.

 

 

مطالب مرتبط