واکنش پارلمان به دیدار «پرسش‌برانگیز» سفیر ایران از کمیسیون انتخابات

حضور رضا بهرامی؛ سفیر ایران در کابل در کمیسیون مستقل انتخابات، از سوی اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا «پرسش‌برانگیز» دانسته شده و واکنش منفی نمایندگان را در پی داشته‌است.

blank

گلالی نور صافی؛ عضو مجلس سنا گفت که قرار است که این موضوع امروز در اجلاس مشترک این دو مجلس به بحث گرفته شود.

او افزود: «این یک مسأله بزرگ است. جلسات عمومی ما در روزهای طاق برگزار می‌شود، روز یکشنبه که روز جلسۀ عمومی ما است این موضوع را رسماً مطرح خواهم کرد و وقتی که یک موضوع در جلسه عمومی یادآوری می‌شود کتبی درج شده و بعد پرسش‌ها به ادارۀ ذی‌دخل فرستاده می‌شود.»

برخی از اعضای پارلمان گفته‌اند که حضور سفیر یکی از کشور‌هایی که با مخالفان دولت ارتباط دارد، در کمیسیون انتخابات پرسش‌برانگیز است.
ایران بارها به حمایت از طالبان متهم شده‌است.

انارکلی هنریار؛ عضو دیگر مجلس سنا نیز روز جمعه در حساب کاربری‌اش در توییتر در واکنش به رفتن سفیر ایران به کمیسیون انتخابات نوشت که براساس کدام پروتکل این کار انجام شده؟ کمیسیون باید جواب بگوید.

تشویق و تبریک
اما مولانا محمد عبدالله؛ کمیشنر کمیسیون انتخابات گفت که رضا بهرامی برای تشویق به کمیسیون آمده‌بود و برگزاری انتخابات را تبریک گفت.

او افزود که دورۀ کاری سفیر ایران در کابل به پایان رسیده و دلیل دیگر دیدار وی از کمیسیون، خداحافظی بود.

او گفت: «در قانون انتخابات و تعدیل قانون انتخابات هم یکی از وظایف رییس کمیسیون انتخابات نمایندگی از کمیسیون انتخابات در ادارات ذیربط دولتی و ادارات خارجی است. این از لحاظ پروتکل کدام مشکلی ندارد. قبل از سفیر ایران، سفیر کشور کانادا، معاون سفیر امریکا، سفیر بریتانیا، نمایندۀ ملکی ناتو و نمایندۀ اتحادیۀ اروپا وقتاً فوقتاً به این‌جا آمده‌اند، مخصوصاً بعد از برگزاری انتخابات.»

به گفته آقای عبدالله، از نگاه حقوقی دیدار سفیر ایران از کمیسیون انتخابات مشکلی ندارد و مجالس سنا و نمایندگان هم تا حال در این مورد از کمیسیون معلومات نخواسته‌اند.

مطالب مرتبط