ده‌ها کشته و زخمی در پی توفان سهمگین هاگیبیس در جاپان

توفان سهمگینی که «هاگیبیس» نام‌گذاری شده، روز شنبه به شهر توکیو؛ پایتخت جاپان رسید و بر اثر آن ۱۹ نفر کشته و ۶۰ نفر دیگر در آن زخمی شدند.blank

این توفان که وزش باد و بارش‌های شدید را به‌دنبال داشته، موجب رانش زمین و طغیان رود‌ها شده‌است. رسانه‌های جاپانی گزارش داده‌اند که ۱۶ نفر در این توفان مفقود شده‌اند.

اداره هواشناسی جاپان در پی وقوع این توفان که از نظر شدت از سال ۱۹۵۸ به بعد، بی‌سابقه است، هشدار سطح ۱۲ را برای برخی شهر‌های این کشور از جمله توکیو اعلام کرد.

یک کارشناس هواشناسی در گفتگو با تلویزیون جاپانی «ان‌اچ‌کی» گفت: «اقدام فوری مردم جهت حفظ جان خود و بستگان‌شان امری حیاتی است.»

این توفان باعث شد تا برخی مسابقات جام‌ جهانی راگبی لغو شود با این حال، مسابقه مهم بین جاپان و اسکاتلند قرار است امروز برگزار شود.

در حال حاضر، توفان هاگیبیس در حال حرکت به سمت شمال است و انتظار می‌رود که در اواخر یکشنبه به سمت شمال اقیانوس آرام برود. این توفان روز شنبه موجب رانش زمین در شبه ‌جزیره ایزو در جنوب غربی توکیو شد.

بنا بر گزارش‌های ابتدایی، سرعت باد در نواحی شرقی جاپان به ۲۲۵ کیلومتر رسیده و از ۷ میلیون نفر درخواست شده تا منازل خود را ترک کرده و به مکان‌های امن پناه ببرند.

رودخانه‌ها در ۱۴ بخش مختلف طغیان کرده‌ و به بخش‌های مسکونی وارد شده‌اند.

در شهر هاکونه در نزدیکی کوه فیجی، بیش از یک متر باران در روزهای جمعه و شنبه باریده که بیشترین میزان بارش در طی ۴۸ ساعت بوده‌است.

همچنین رسانه‌ها گزارش داده‌اند که دیواره‌های ساخته‌شده برای مقابله با سیلاب رودخانه‌ها در شهر ناگانو و اطراف توکیو در حال حاضر مقاومت خود را از دست داده‌اند و امکان ورود سیلاب به مناطق مسکونی وجود دارد.

مطالب مرتبط