یوناما از تدابیر کمیسیون انتخابات برای تضمین شفافیت، ستایش کرد

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرده که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، اقدامات بی‌شماری را به‌منظور تضمین شفافیت انتخابات و جلوگیری از تقلب در این روند روی‌ دست گرفته‌اند.

blank

در یک اعلامیه یوناما که امروز یکشنبه، ۲۱ میزان به نشر رسیده، آمده‌است که از سال ۲۰۰۱ به این‌سو، این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان بود که کاملآ توسط مسؤولان افغانستان برگزار شد. یوناما این اقدام را نقطه عطفی در گذار افغانستان به‌سوی خودکفایی خوانده‌است.

یوناما همچنین نهادهای ناظر، احزاب سیاسی، نامزدان و رأی‌دهنگان را تشویق کرده‌است تا نقش فعال، آگاهانه و سازنده‌ای را برای حراست از درستی روند انتخابات در جریان شمارش آرا، ایفا کنند.

این نهاد افزوده‌است: «اکنون زمان آن است که تمامی مقام‌ها و بازیگران افغانستان از جمله کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی، دولت، نامزدان و حامیان آن‌ها برای حفظ و تکمیل انتخابات و حفاظت از یک‌پارچگی این روند، با در نظرداشت زمان‌بندی و اعلام نتایج، تعهد خود را نشان دهند.»

یوناما تاکید کرده که افراد «ذی‌نفع» باید پیش از اظهار نظر، از روند شمارش آرا «درک دقیق» داشته باشند و افزوده همه افراد ذی‌نفع در مشروعیت‌بخشی این روند مسؤولیت دارند.

این در حالی است که دیروز معاون دوم تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله مدعی شد که کمیسیون انتخابات، روند ثبت آرای بیومتریک‌نشده در سرور مرکزی را آغاز کرده‌است.

اسدالله سعادتی هشدار داد که این تیم، همه تدابیر لازم برای جلوگیری از تقلب به نفع تیم «دولت‌ساز» را در نظر خواهد گرفت و تهدید کرد که اگر تمهیدات قانونی، جواب نداد، به گزینه‌های دیگر متوسل خواهد شد.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان از مردم نیز خواسته در صورتی که شاهد تقلب بوده‌اند، شکایت‌شان را در کمیسیون شکایات انتخاباتی درج کنند. در اعلامیه این دفتر آمده‌است: «در صورت وجود ادعاهای معتبر، ادارات مجری قانون باید فورا در مورد آن تحقیق نمایند و در صورت لزوم، افراد مسؤول را بازداشت و مورد پیگرد قانونی قرار دهند.»

انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان امسال برگزار شد و بر اساس اطلاعات کمیسیون انتخابات در آن حدود ۲٫۵ میلیون نفر شرکت کردند. پس از انتخابات موجی ادعاهای انجام تقلب در این روند مطرح شد و نامزدان ریاست جمهوری تنها بر اعتبار آرای بیومتریک‌شده تاکید کردند.

مطالب مرتبط