ترامپ: از افغانستان خارج می‌شویم تا کشور خود را بسازیم

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا بار دیگر بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تاکید کرده و گفته‌است که با کشته‌شدن هزاران سرباز این کشور هنوز افغانستان ناامن و بی‌ثبات است.

blank

آقای ترامپ که امروز یکشنبه، ۲۱ میزان در شورای پژوهش‌های خانواد‌گی در واشنگتن صحبت می‌کرد، بار دیگر گفت که نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج می‌کند و نمی‌خواهد آن‌ها را مدت درازی در افغانستان نگه‌دارد.

او افزود که با وجود هزینه‌کردن ده‌ها میلیارد دالر و کشته‌شدن هزاران نظامی امریکایی در افغانستان، این کشور هنوز ناامن و بی‌ثبات است و مردم آن در شرایط دشواری زندگی می‌کنند.

رییس جمهوری امریکا گفت که طالبان در افغانستان به جنگ ادامه داده‌اند و ناامنی‌ها نه‌تنها در این کشور، کاهش نیافته؛ بلکه افزایش هم یافته‌است.

او تصریح کرد: «بگذارید یک‌چیز را روشن کنم که ما سربازان خود را از افغانستان بیرون می‌کنیم تا کشور خود را بسازیم. ما می‌خواهیم ارتش خود را بسازیم، ما مشکلات دیگری داریم. چین و روسیه دو قدرت بزرگ در برابر ما قرار دارند.»

دونالد ترامپ با وجود تاکید روی خروج نیروهایش از افغانستان گفت که مبارزه علیه دهشت‌افکنان و گروه‌های افراطی یک امر ضروری است. او افزود که برای حفاظت از منافع ملی امریکا و جلوگیری از تهدید دوباره‌ امریکا، جنگ بر ضد طالبان و گروه‌های هراس‌افکن ادامه خواهد یافت.

او گفت: «نیروهای ما بر اساس یک برنامه‌ واقعی و عملی به اجرای ماموریت در افغانستان رفته‌اند. آنان تلاش دارند که چگونه جنگ را باید پایان دهیم. ما ۱۹ سال در افغانستان بودیم و دیگر نمی‌توانیم برای مدت درازی در این کشور بمانیم؛ اما به جنگ بر ضد هراس‌افکنی برای از بین‌بردن خطری که از سوی آنان متوجه امنیت ماست ادامه می‌دهیم.»

آقای ترامپ پیش از این نیز بارها بر خروج نیروهایش از افغانستان تاکید کرده‌است. او آخرین‌بار روز پنج‌شنبه در یک همایش انتخاباتی گفت که قرار بود امریکا برای مدت کوتاهی در افغانستان بماند؛ اما اکنون نزدیک به ۱۹ سال می‌شود که در آنجا حضور دارد.

او تاکید کرده که وقت آن رسیده که سربازان امریکایی به خانه‌های‌شان برگردند.

مطالب مرتبط