دامپینگ ایران، ده‌ها کارخانه‌ صنعتی را در افغانستان تعطیل کرده‌است

دامپینگ یا قیمت‌شکنی از سوی کشور ایران باعث مسدودشدن ده‌ها کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی ولایت هرات شده‌است. آمارهای اتاق صنایع و معادن هرات نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰۰ کارخانه تولیدی در این شهرک از فعالیت بازمانده‌اند.

blank

دولت ایران با صادرات کالاهای مشابه به افغانستان و عرضه آن‌ها با قیمت پایین‌تر از محصول افغانستانی آن، صحنه را برای رقابت تولیدات افغانی تنگ‌ کرده‌است. صنعت‌گران هرات به افق، می‌گویند که هر زمانی که کارخانه‌های تولیدی هرات ورشکست می‌شوند، ایرانی‌ها قیمت کالاهای وارداتی‌شان را به صورت قابل ملاحظه‌ای، بالا می‌برند.

دامپینگ ۳۰۰ کارخانه تولیدی را تهدید می‌کند
هرات به قطب اقتصادی افغانستان مشهور است. فعال‌بودن ۳۰۰ کارخانه تولیدی در این ولایت مانع ورود برخی از کالاهای مشابه ایرانی به افغانستان می‌‌شود. میلیون‌ها دالر در این کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری شده‌است.

زلمی سعیدی؛ از صنعت‌گران فعال در هرات به خبرگزاری افق می‌گوید: «سیاست دامپینگ کشورهای همسایه، صنعت‌گران را سخت متضرر ساخته به خاطری که سه سال قبل، بیش از ۵۰۰ کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی فعال بود؛ اما حالا ۳۰۰ کارخانه تولیدی فعال است. اگر جلو دامپینگ گرفته نشود، در آینده نه‌چندان دور، کارخانه‌های دیگری نیز بسته می‌شود.»

سید خلیل قتالی؛ یکی دیگر از صنعت‌گران هرات هشدار می‌دهد که اگر حکومت جلو قیمت‌شکنی کشورهای همسایه را نگیرد، تعداد زیادی از نیروی شاغل در شهرک صنعتی بیکار خواهند شد.

او به افق می‌گوید: «از طرف کشورهای همسایه ما دامپینگ صورت می‌گیرد و نمی‌خواهند که شرکت‌های تولیدی ما فعال باشد و می‌خواهند که تولیدات افغانی را صدمه بزنند، تا بازار افغانستان در اختیار تولیدات این کشورها باشد.»

تحریم و قاچاق
پس از خروج امریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران، تحریم‌های امریکا اقتصاد ایران را هدف قرار داد و به همین خاطر، ارزش ریال ایران در برابر ارزهای خارجی به شدت کاهش یافته‌است.

کاهش ارزش ریال باعث شده‌ تا حجم کالاهای قاچاق و بدون محصول از سوی ایران به افغانستان نیز رشد کند.

مسؤولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌پذیرند که بخشی از کالاهای وارداتی ایرانی به‌گونه غیر قانونی و از راه‌های قاچاق وارد هرات می‌شود.

خلیل‌احمد یارمند؛ آمر اجراییه این اتاق به خبرگزاری افق می‌گوید که باید بی‌درنگ جلو ورود کالاهای قاچاقی را بگیرند، تا صنعت نوپای کشور رشد پیدا کند.

بارها انتقادهایی مبنی بر ورود کالاهای قاچاق به بازارهای کشور وجود داشته‌است. تاجران از تداوم این روند ابراز نگرانی کرده‌اند؛ اما صنعت‌گران هرات مطمئن نیستند که حکومت توانایی مهار قاچاق کالا را داشته باشد.

blank

حکومت: جلو دامپینگ را می‌گیریم
داوود هاشمی؛ معاون والی هرات تاکید می‌کند که با جلوگیری از ورود محموله‌های قاچاق، جلو دامپینک تولیدات داخلی را خواهند گرفت.

او به خبرگزاری افق می‌گوید: «تولیدات خارجی به شکل قاچاقی وارد کشور می‌شود و از پرداخت تعرفه‌های گمرکی فرار می‌کند و باعث زیان هنگفت به تولیدات شهرک صنعتی ما می‌شود. حکومت مصمم است که جلو دامپینگ را بگیرد و با افرادی که این کار را می‌کنند، برخورد کند. همچنین ما تلاش می‌کنیم که جلو ورود قاچاقی کالاها از ایران به داخل کشور را بگیریم.»

صنعت‌گران هرات تاکید دارند که هر نوع «بی‌پروایی» و «سهل‌انگاری» حکومت در راستای حمایت از تولیدات داخلی در مقابل دامپینگ فزاینده از سوی کشورهای خارجی به ویژه ایران، تبعات منفی خواهد داشت و باعث افزایش وابستگی اقتصادی به این کشور خواهد کرد.

مطالب مرتبط