غنی در دیدار با هیأت کنگره امریکا: تهدید القاعده و داعش، جدی است

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی در دیدار با هیأت کنگره امریکا در کابل، گفته‌است که القاعده و گروه داعش، تهدید جدی برای امنیت افغانستان و ایالات متحده امریکا است.

blank

بر اساس اعلامیه‌ ارگ ریاست جمهوری، آقای غنی روز یک‌شنبه، ۲۸ میزان با هیات کنگره امریکا به رهبری نانسی پلوسی؛ رییس مجلس نمایندگان کنگره آن کشور دیدار کرده‌است.

او گفت: «القاعده و داعش هنوزهم به‌عنوان تهدید جدی برای امنیت افغانستان و ایالات متحده امریکا مطرح‌ اند و طالبان زمینۀ فعالیت‌ را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند و افراد ملکی را عمداً هدف قرار می‌دهند و هدف‌شان این است که به نظام آسیب برسانند که خوشبختانه به هدف‌شان نرسیدند.»

او افزود که تراژدی ۱۱ سپتامبر کشورها را در راستای مبارزه با هراس‌افگنی متحد ساخته‌است.

آقای غنی همچنین خواهان حمایت‌های امریکا از افغانستان و گسترش روابط میان دو کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه در بخش امنیتی شده‌است.

اشرف‌غنی افزوده که برای تصمیم‌گیری درباره چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان در آینده میان دو کشور صحبت خواهد شد.

او تصریح کرده: «چگونگی و نوعیت حضور ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان بر اساس پیمان‌هایی می‌باشد که بین دو کشور به امضا رسیده‌است و در مورد هر تصمیم مبنی بر چگونگی حضور نیروهای امریکا در افغانستان، در آینده میان دو کشور بحث خواهد شد.»

اشرف‌غنی گفت که صلح، اولویت حکومت است؛ اما باید به رهبری و مالکیت‌ها افغان و مبتنی بر ارزش‌های قانون اساسی و حقوق زنان باشد.

در این میان، نانسی پلوسی؛ رییس مجلس نمایندگان کنگره امریکا هم گفته‌است که به هیچ عنوان به هراس‌افگنان اجازه حمله از خاک افغانستان به امریکا داده نمی‌شود.

او افزوده: « دلیل حضور ما در افغانستان این است که زمانی طالبان در این کشور میزبان تروریستان بودند که بالای ما حمله کردند و ما هرگز نمی خواهیم که افغانستان دوباره به لانۀ تروریزم مبدل گردد.»

او از دستاوردهای زنان طی ۱۸ سال گذشته ستایش کرده و بیان داشته‌است: «حفظ دستاوردها و تامین حقوق زنان افغان برای ما یکی از اولویت‌ها در کنگره ایالات متحدۀ امریکا می‌باشد.»

گفتنی است که روز گذشته، مارک اسپر؛ وزیر دفاع امریکا و نانسی پلوسی؛ رییس مجلس نمایندگان امریکا در یک سفر از پیش اعلام‌ناشده به کابل سفر کردند.

گفته می‌شود که چگونگی پی‌گیری گفتگوهای صلح از محورهای اصلی گفتگوهای نمایندگان امریکا با حکومت افغانستان بوده‌است.

مطالب مرتبط