مانور نظامی ۶ کشور منطقه در مرزهای افغانستان

تمرینات مشترک نظامی کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان با نام «برادری شکست‌ناپذیر ۲۰۱۹» در نزدیکی مرزهای شمالی افغانستان آغاز شده‌است.

blank

الکساندر لاپین؛ فرمانده نیروهای نظامی منطقه مرکزی روسیه گفته‌است که این تمرینات مشترک نظامی در خاک تاجیکستان آغاز شده‌است.

لاپین افزوده که اقدامات مشترک نظامی کشورهای شرکت‌کننده در شرایط ناپایدار جهانی و وضعیت وخیم افغانستان، نشانگر عزم جدی برای تامین امنیت منطقه است.

به گفته آقای لاپین، مانور نظامی «برادری شکست‌ناپذیر ۲۰۱۹» در دو مرحله اجرا می‌شود که مرحله نخست توسط نیروهای واکنش سریع منطقه آسیای مرکزی عملیات ضد تروریستی راه‌اندازی می‌شود و در مرحله دوم نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی وارد عمل می‌شوند.

با این حال، گفته می‌شود که نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی، عملیاتی را برای حفظ صلح در آسیای مرکزی انجام خواهد داد که کشورهای بلاروس و ارمنستان نیز شامل خواهند بود.

کشورهای آسیای مرکزی و روسیه بارها نگرانی‌شان را از نفوذ و قدرت‌گیری داعش در افغانستان و به‌طور ویژه، توسعه پرسش‌برانگیز این نیرو در شمال افغانستان، ابراز کرده‌اند. آن‌ها یکی از اهداف توسعه داعش در افغانستان از سوی قدرت‌های حامی آن را نفوذ به آسیای مرکزی می‌دانند.

گفته می‌شود در حال حاضر، صدها تبعه کشورهای آسیای میانه در داعش عضویت دارند و بازگشت‌ آن‌ها به کشورهای متبوع خود، یک خطر جدی برای امنیت ملی آن‌ها به حساب می‌آید.

مطالب مرتبط