سفر دوباره خلیلزاد به کابل؛ حکومت مخالف آزادی انس حقانی است

عبدالکبیر حقمل؛ سخنگوی شورای امنیت ملی هر نوع گفتگو در زمینه آزادی انس حقانی و شماری دیگر از اعضای زندانی طالبان در بدل آزادی دو استاد ربوده‌شده دانشگاه امریکایی در کابل را رد کرد.

blank

این در حالی است که زلمی خلیلزاد اخیرا در سفر به افغانستان و پاکستان، تلاش‌های تازه‌ای را به منظور آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی که در نزد شبکه حقانی، اسیر هستند، آغاز کرده‌است.

او که پیش‌تر به پاکستان سفر کرده‌ و در این باره با نمایندگان طالبان، گفتگو کرده‌بود، در دور تازه سفرهایش به جهان و منطقه، در کابل با رهبران حکومت وحدت ملی گفتگو کرد و سپس راهی پاکستان شد و با مقام‌های آن کشور دیدار داشت.

آقای خلیلزاد اکنون بار دیگر به کابل بازگشته تا ادامه تلاش‌هایش به منظور آزادی دو استاد اسیر دانشگاه امریکایی را پی‌گیری کند.

عبدالکبیر حقمل؛ سخنگوی شورای امنیت ملی، امروز پنج‌شنبه، ۹ عقرب در صحبت با خبرگزاری افق گفت که هنوز حکومت در جریان گفتگو برای تبادله دو استاد دانشگاده امریکایی در برابر ۸۰ زندانی طالبان قرار نگرفته‌است.

آقای حقمل تأکید کرد که این معامله هرگز صورت نخواهد گرفت.

این در حالی است که شماری از رسانه‌ها از قول منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که سران آن گروه در برابر رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی، خواهان آزادی ۸۰ زندانی طالبان از جمله انس حقانی و حافظ رشید؛ از رهبران شبکه حقانی شده‌اند.

حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی نیز دو روز پیش در یک نشست خبری در کابل گفت که سفر اخیر زلمی خلیلزاد به کابل ربطی به صلح نداشت؛ بلکه برای رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی بود که تحت شکنجه شبکه حقانی قرار دارند.

آقای محب گفت، امریکا از حکومت خواسته‌است تا در زمینه رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی همکاری کند.

پیشتر، صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری اما اعلام کرد که رهایی انس حقانی از زندان، خط سرخ دولت و مردم افغانستان است و افغانستان در این زمینه، سیاست خود را دارد.

مطالب مرتبط