داوری ضعیف سیاسی؛ پاسخ ارگ به اظهارات عبدالله درباره طرح صلح

ارگ ریاست جمهوری نسبت به اظهارات عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی درباره طرح هفت‌ماده‌ای صلح که اخیرا از سوی اشر‌ف‌غنی ارائه شده، واکنش نشان داد و آن را «داوری ضعیف سیاسی» خواند.blank

عبدالله عبدالله، روز جمعه، ۱۰ عقرب، در مصاحبه‌ای، برنامه صلح اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی را یک «آرزو» خواند تا برنامه‌ای مشخص برای صلح. او افزود که درباره ایجاد این طرح صلح، هیچ مشورتی در داخل حکومت و سیاسیون بیرون از حکومت نشده‌است.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری اما امروز شنبه، ۱۱ عقرب در واکنش به این سخنان عبدالله در توییترش نوشته‌است که آقای غنی دیدگاه صلح خود را به دیگران به‌طور واضح بیان می‌کند و در جهت دستیابی به نتایج – با جهت‌گیری‌های روشن سیاست‌های کلیه دولت برای اجرا، گام‌های عملی می‌گذارد.

سخنگوی ارگ افزوده که پیوند یک دیدگاه یا برنامه با آرزو، داوری ضعیف سیاسی است که او مخالف آن است و اکنون زمان عمل خرد سیاسی است.

آقای عبدالله روز جمعه در مصاحبه با طلوع‌نیوز گفته‌بود که طرحی که روی آن بحث می‌شود، بیشتر یک توضیحات است تا این‌که یک طرح جامع باشد. او افزوده‌بود: «این طرح یک قسمت آرزوهاست که لیست شده و در داخل حکومت در موردش بحث نشده.»

رییس اجرایی تاکید کرده‌بود که پیش از ساختن یک برنامه برای صلح، باید اراده برای صلح به میان آید.

اختلاف ریاست اجراییه و ریاست جمهوری بر سر طرح هفت ماده‌ای صلح است که هفته گذشته، حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی کشور آن را برای تأمین صلح در افغانستان در یک کنفرانس خبری توضیح داد.

بر اساس این طرح، حکومت افغانستان به امریکا پیشنهاد کرده‌است تا به صورت مشترک با افغانستان، راهکاری عملی برای خروج نیروهای امریکایی از این کشور بسنجد و همچنین پس از خروج نظامیان کارابزار مبارزه با هراس‌افکنی را تدوین کند.

در این طرح، همچنین به مسایلی چون خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، همکاری‌های پس از خروج این نیروها در پیکار با هراس‌افکنی، آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، آتش‌بس یکماهه میان طرف‌های درگیر، رسید‌گی به مشکلات تمامی بخش‌های افغانستان و نقش مردم در ساختارهای سیاسی آینده، پرداخته شده‌است.

براساس طرح آقای غنی قبل از آغاز مذاکرات باید آتش‌بس دوطرفه برقرار شود؛ در حالی که پیش از این دولت افغانستان هرگونه وضع شرایط برای مذاکره را رد کرده‌بود.

مطالب مرتبط