دولت‌ساز: تعویق در اعلام نتایج انتخابات قابل پذیرش نیست

دسته انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری اشرف غنی از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته که نتیجه ابتدایی انتخابات را در ۲۳ عقرب اعلام کنند و گفته که تعویق بی‌مورد اعلام نتایج وضعیت کشور را مبهم می‌سازد.

blank

در یک اعلامیه این تیم که شام امروز شنبه، ۱۸ عقرب منتشر شده آمده که کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی باید در روشنی قوانین نافذه، مقررات و طرزالعمل‌های انتخاباتی با حرمت‌گذاری به حق مشروع و قانونی مردم افغانستان، تقویم کاری خویش را رعایت و نتایج انتخابات ۶ میزان را در زمان و موعد جدید تعیین شده اعلام کنند.

اعلامیه افزوده که تعویق بی مورد اعلام نتایج انتخابات، کشور را در حالت ابهام قرار می‌دهد و چنین حالت مبهم صدمه مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد کشور و پروسه صلح که برای مردم افغانستان اولویت دارد وارد می‌کند و نیر از دید روانی مردم را زیر فشار قرار میدهد.

در اعلامیه آمده که تعویق دوباره اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری هیچ توجیه قانونی نخواهد داشت.

دولت‌ساز از دیگر دسته‌های انتخاباتی نیز خواسته که قوانین، طرزالعمل‌ها، لوایح و مقررات انتخاباتی، قاعده اشتراک در انتخابات و اصول پذیرفته‌شده قبلی را احترام بگذارند.

دسته انتخاباتی دولت‌ساز از این تیم‌ها همچنین خواسته که اظهار نظر غیر مسوولانه نکنند و با کمیسیون انتخابات همکاری کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته از احتمال تعویق دوباره اعلام نتایج خبر داد و اعلام کرد که نسبت به آغاز نشدن روند بازشماری و وقت‌گیر بودن آن، اعلام نتایج در ۲۳ عقرب ناممکن خواهد بود.

این کمیسیون صبح امروز اعلام کرد که آمادگی‌های تخنیکی برای بازشماری آرا گرفته شده و قرار است به زودی آغاز شود. کمیسیون انتخابات از دسته‌های انتخاباتی خواسته بود که ناظران و مشاهدان شان را برای نظارت از این پروسه بفرستند.

با این حال دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرده که این روند را تا زمان روشن نشدن سقف آرا و تصفیه کامل آرای پاک از ناپاک تحریم می‌کند.

گفتنی است که کمیسیون انتخابات روز پنجشنبه فیصله کرده که آرای ۴۳۲ محل رای‌دهی که از آن هیچ‌گونه معلومات بیومتریکی گزارش نشده را در صورت نبود شکایت از آن محل بازشماری می‌کند؛ اما دسته ثبات و همگرایی از آن انتقاد کرده و آن‌را اعتبار دهی به آرای تقلبی خوانده‌است.

مطالب مرتبط