ناتو خروج از افغانستان را به کاهش خشونت‌ها مشروط کرد

ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو می‌گوید که تا زمانی‌که طالبان دست از خشونت برندارند، این سازمان در افغانستان باقی خواهد ماند.

blankآقای استولتنبرگ که روز جمعه، ۱۷ عقرب در مراسمی به‌مناسبت ۳۰ سالگی فروپاشی دیوار برلین در آلمان صحبت می‌کرد، گفت که طالبان از طریق نظامی نمی‌توانند نیروهای امنیتی افغانستان را شکست دهند.

او افزود: «مشکلات و چالش‌های زیادی در افغانستان وجود دارد؛ اما پیشرفت‌ها نیز قابل ملاحظه هستند، اکنون نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان وظیفه‌ای را که بیش از یک‌صد هزار نظامی خارجی در سال‌های گذشته پیش می‌بردند، برعهده دارند.»

دبیر کل ناتو گفت که این پیام واضح ناتو برای طالبان است که این گروه در میدان‌های نبرد نمی‌توانند برنده باشند؛ لذا باید به میز مذاکره حاضر شده و جنگ را از طریق رسیدن به یک توافق سیاسی پایان دهند.

او بار دیگر به پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان تاکید کرد و گفت که بهترین راهکار برای مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان آموزش و پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان است.

به گفته آقای استولتنبرگ، کشورهای عضو ناتو بر آموزش و پشتیبانی از این نیروها ادامه می‌دهند.

در عین حال نخست وزیر آلمان در دیدار با وزیر خارجه امریکا از آمادگی کشورش برای بازی کردن نقش فعال در حل مشکلات جهان از جمله منازعه افغانستان خبر داده‌است.

او گفته‌است: «آلمان می‌خواهد در حل مشکلات جهانی به شمول افغانستان نقش فعال داشته باشد، همکاری‌های مشترک با امریکا برای حل این مشکلات خیلی با اهمیت است، ما آماده همکاری با امریکا در پیوند به حل این چالش هستیم.»

این کشور در حالی از همکاری با افغانستان در روند صلح خبر می‌دهد که قرار است در روزهای آینده نشستی میان طالبان و نماینده‌هایی از افغانستان در شهر بیجنگ؛ پایتخت چین برگزار شود.

مطالب مرتبط