وزارت مالیه: انتخابات سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش داده‌است

مقام‌ها در وزارت مالیه کشور می‌گویند که انتخابات و  ابهامات سیاسی‌ مرتبط با آن سبب شده که بازرگانان روند سرمایه‌گذاری ‌شان را در افغانستان توقف بدهند.blank

ولید تمیم؛ معین عواید و گمرکات وزارت مالیه امروز یک‌شنبه، ۱۹ عقرب در یک نشست خبری در کابل گفت که برخی عوامل از جمله انتخابات و ابهامات سیاسی ناشی از آن باعث شده روند سرمایه‌گذاری‌ها در کشور کاهش یافته و بازار کار نیز از آن متاثر شود.

او افزود که در حال حاضر، سرمایه‌گذاران منتظر مشخص شدن نتیجه‌ انتخابات اند تا به روند سرمایه‌گذاری‌ شان ادامه دهند.

از طرفی هم آقای تمیم گفت که در سال جاری مطابق برنامه از قبل تعیین شده وزارت مالیه تاکنون ۱۶۵ میلیارد افغانی عواید از گمرکات کشور جمع‌آوری شده که نسبت به عین زمان در سال گذشته ۱۱ میلیارد افغانی افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته‌ او، قرار است وزارت مالیه که تا ختم سال مالی جاری، ۲۰۰ میلیارد افغانی عواید را جمع‌آوری کند تا به هدف تعیین شده خود برسد.

معین عواید و گمرکات وزارت مالیه افزود که انتخابات بر روند جمع‌آوری عواید نیز تاثیرات منفی گذاشته‌است. او در عین حال گفت که برخی از روند قدیمی که باعث می‌شد اجناس بی‌کیفیت وارد کشور شود، از بین برده شده و یک سلسه تغییرات مثبت به‌ویژه در بنادر شرقی کشور روی دست گرفته شده‌است.

او همچنین گفت که گزارش‌هایی وجود دارد که شماری از بازرگانان از محصول مالیاتی فرار می‌کنند. به گفته او برخی‌ افراد که موترهای زرهی، مبایل و سایر اقلام را به شکل قاچاق وارد کابل کرده بودند و می‌خواستند که از محصول مالیاتی فرار کنند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

آقای تمیم گفت که در بخش تخنیکی نیز نصب ترازوهای دیجیتالی در بندر نیمروز در حال اتمام است که سبب خواهد شد وزن محموله‌های تجاری بدون دخالت انسانی و به شکل دقیق گزارش شود.

در همین حال، آمنه احمدی؛ رییس عمومی عواید گمرکات وزارت مالیه در این نشست گفت که در سال جاری خورشیدی، سیستم جدید الکترونیکی عواید در ۳۳ ولایت تطبیق شده‌است.blank

او افزود که سیستم جدید الکترونیکی عواید، در ادارات مرکزی صد در صد تطبیق شده و تمامی اجراآت مالی از طریق این سیستم صورت می‌گیرد.

رییس عواید و گمرکات وزارت مالیه گفت که رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی در سال‌های گذشته بسیار زمان‌گیر بود که گاهی تا یک‌ونیم سال زمان را دربر می‌گرفت؛ اما اکنون این روند ساده شده‌ و در سال جدید مالی آغاز به‌کار خواهد کرد.

مطالب مرتبط