«تیفا» آغاز بازشماری آرا را غیرقانونی خواند

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا «تیفا» اعلام کرده‌است که تصمیم اخیر کمیسیون انتخابات مبنی بر بازشماری آرا خلاف قانون انتخابات است.blank

این نهاد ناظر انتخاباتی در خبرنامه‌ای که امروز یک‌شنبه (۱۹ عقرب) منتشر کرده، گفته‌است که تصمیم کمیسیون برای بازشماری آرا، خلاف ماده ۱۹ قانون انتخابات است.

تیفا افزوده‌است که اعتباردهی به آرای بدون بیومتریک، تکراری و خارج از زمان معین، باعث می‌شود تکت‌های انتخاباتی و مردم نتیجه انتخابات را نپذیرند.

این نهاد همچنین از نقض دوباره تقویم انتخاباتی ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که این کار زمینه‌ساز بی‌اعتمادی مردم نسبت به روند انتخابات و بروز بحران در کشور می‌شود.

تیفا همچنین از کمیسیون انتخابات خواسته‌است تا مطابق قانون عمل کند و به مردم هم اطمینان دهد که آرای آن‌ها تعیین‌کننده است نه مسایل دیگر.

این نهاد ناظر انتخاباتی از تکت‌های انتخاباتی هم خواسته‌است تا در کار کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله نکنند.

این در حالی است که تکت‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی، امنیت و عدالت و تیم به رهبری گلبدین حکمتیار روند شمارش آرا را تحریم کرده‌اند. عبدالله عبداالله؛ رییس تیم ثبات و همگرایی در تازه‌ترین گفته‌هایش در این باره، خواستار توقف بازشماری آرا شد و نسبت به اقدامات بعدی هشدار داد.

مطالب مرتبط