صدها تن از سیک‌های هند برای شرکت در یک مراسم مذهبی عازم پاکستان شدند

صدها زائر سیک هندی پس از ۷۰ سال ممنوعیت سفر به پاکستان، امسال اجازه یافتند تا بدون ویزا به این کشور سفر کرده و در زیارت مقبره «گورو نانک» موسس دینی شان شرکت کنند.blank

این شمار شهروندان هند روز شنبه اجازه سفر به پاکستان را دریافت کردند و امروز یکشنبه، ۱۰ نوامبر شمار زیادی از آنان به شهر کرتارپور؛ جایی که مقبره گورو نانک موقعیت دارد رسیدند.

از زمان تاسیس دو دولت متخاصم در سال ۱۹۴۷ به این سو، سیک ها اجازه نداشتند به قصد زیارت گورو نانک به پاکستان بروند. حالا بر اساس یک توافقنامه میان هر دو کشور، روزانه تا به ۵۰۰۰ زایر سیک اجازه عبور از مرز را یافته اند.

قرار است در روزهای آینده نیز صدها تن از زائران سیک از مقبره نانک که حدود چهار کیلومتر دور تر در آن طرف مرز کشورشان قرار دارد، زیارت کنند. آن‌ها از مرز از طریق یک عبورگاه که به تازگی اعمار شده است، داخل خاک پاکستان شدند.

آنها از جانب پاکستان، با بس ها مورد استقبال قرار گرفتند که آن‌ها را از گذرگاه مرزی به سوی مقبره نانک انتقال می داد. زائران در آنجا توسط عمران خان؛ نخست وزیر پاکستان نیز استقبال شدند.

در میان نخستین زائران که از مرز گذشتند، من موهن سینگ نخست وزیر پیشین هند نیز بود که در برابر رسانه‌های دولتی پاکستان از یک «لحظه بزرگ» سخن گفت.

او گفت: «من امیدوارم که روابط میان پاکستان و هند بعد از باز شدن شهر کرتارپور بهبود یابد.»

در همین حال نرندرا مودی؛ نخست وزیر کنونی هند نیز از عمران خان ابراز تشکر کرده‌است.

مقبره نانک با گنبد سفید در کرتارپوربرای حدود ۳۰ میلیون سیک مقدس ترین مکان شان است. ده‌ها سال سیک‌های هند اجازه نداشتند از آن دیدار کنند.

دین سیک در قرن ۱۵ در منطقه پنجاب به وجود آمد که امروز میان دو قدرت اتمی، هند و پاکستان تقسیم شده است. بعد از جدایی هردو دولت در پی جنگ جهانی دوم، میلیون ها سیک از پاکستان به هند فرار کردند.

مطالب مرتبط