گروه حمایت از انتخابات: کمیسیون به نامزدان معترض پاسخ دهد

گروه حمایت از انتخابات افغانستان (ESG) از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته که به نگرانی‌های نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پاسخ واضح دهد.blank

این گروه که سفیران اتحادیه اروپا، آلمان، جاپان، بریتانیا، امریکا و نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در آن عضویت دارند، امروز دوشنبه، ۲۰ عقرب با نشر اعلامیه‌ای گفته که نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری معتبر است.

گروه حمایت از انتخابات، از کمیسیون انتخابات خواسته که در باره شفاف‌سازی روند انتخابات و نتایج آن برای نامزدان، مردم و دیگر طرف‌های دخیل در انتخابات، وضاحت کامل و به‌موقع دهد.

در اعلامیه آمده‌است: «نیاز است تا معلومات بازشماری آرا، حساب‌دهی و بازدهی زمانی اعلام نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات با نامزدان، افراد ذی‌نفع عمومی و انتخاباتی شریک شود.»

این گروه در عین حال انتخابات را مسوولیت همه خوانده و از نامزدان معترض روند بازشماری نیز خواسته که برای حمایت از مراحل باقی‌مانده، در روند بازشماری آرا همکاری کنند. در اعلامیه آمده که نامزدان معترض نگرانی‌ها و شکایات‌شان درباره‌ بی‌نظمی‌های ادعاشده را با کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی شریک کنند.

گروه حمایت از انتخابات همچنین گفته که تاخیر در اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات به‌دلیل حصول اطمینان از نتیجه شفاف و معتبر صورت گرفته‌است. این گروه از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است که تاخیر در اعلام نتایج انتخابات را به کم‌ترین حد آن برساند.

این در حالی است که تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و تیم گلبدین حکمتیار و رحمت‌الله نبیل روند بازشماری آرا را که روز شنبه از سوی کمیسیون آغاز شد، تحریم کرده‌اند. هوادار آقای عبدالله امروز دفاتر ولایتی کمیسیون در سه ولایت را نیز بستند و مانع انجام این روند شدند.

این دسته‌های انتخاباتی از کمیسیون انتخابات خواسته‌اند که تعداد آرای مدار اعتبار را اعلام کند و در عین حال ۳۰۰ هزار رای معلق که خارج از زمان رای‌دهی استفاده شده یا معلومات بیومتریکی در مورد آن وجود ندارد را باطل اعلام کند.

با این حال کمیسیون انتخابات به بازشماری آرا در محلات رای‌دهی تاکید کرده و اعلام کرده که این روند را ادامه می‌دهد.

مطالب مرتبط