رهبران آزادشده شبکه حقانی زیر نظر امریکا به قطر منتقل می‌شوند

یک مقام ارشد افغان می‌گوید که سه رهبر شبکه حقانی که در زندان امنیت ملی، زندانی بودند، در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی از زندان به قطر فرستاده می‌شوند.blank

این مقام که نخواست نامش گرفته‌شود به رادیو اروپای آزاد گفت که این سه عضو مهم شبکۀ حقانی با نظارت مقام امریکایی به قطر فرستاده می‌شوند.

او گفت که انس حقانی، مامای وی حاجی ملی خان و حافظ رشید عمری «رها نمی‌شوند»؛ بلکه در دوحه «زیر نظارت» خواهند بود.

مطالب مرتبط:

این منبع گفت طالبان در بدل اعزام این افراد به قطر دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی افغانستان را رها می‌سازند و آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را وعده می‌دهند.

کیون کینگ امریکایی ۶۰ ساله و تیموتی ویکس ۴۸ ساله از استرالیا، دو استاد دانشگاه امریکایی در سال ۲۰۱۶ در کابل اختطاف شدند.

منبع مطلع گفت که این سه عضو شبکه حقانی مشخص نیست چه زمانی به قطر فرستاده می‌شوند؛ اما احتمال دارد که طی سه روز آینده این افراد به قطر منتقل شوند.

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا در دیدار با عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان در ماه جولای سال جاری میلادی تقاضا کرده‌بود که در رهایی دو استاد ربوده‌شده دانشگاه امریکایی افغانستان کمک کند.

عمران خان هم به ترامپ وعده داده‌بود که به‌زودی یک خبر خوشی خواهد شنید.

ریاست عمومی امنیت ملی کشور، انس حقانی و حافظ رشید را در سال ۲۰۱۴ و نیروهای امریکایی حاجی ملی خان را در سال ۲۰۱۱ دستگیر کرده‌‌بودند؛ ولی دربارۀ مکان دستگیری آن‌ها چیزی گفته نشده‌است.

انس حقانی یکی از رهبران عمده شبکه حقانی پنداشته می‌شود. این شبکه در حال حاضر یک جناح از طالبان است که مولوی جلال‌الدین حقانی آن ‌را تأسیس کرده‌است.

شبکه حقانی به‌خاطر حملات مرگبار خود شهرت دارد. پس از مرگ جلال‌الدین حقانی پسر وی سراج‌الدین حقانی مهم‌ترین عضو این شبکه و معاون رهبر طالبان محسوب می‌شود.

ریاست عمومی امنیت ملی می‌گوید که انس حقانی متخصص تکنالوژی معلوماتی و مسؤول مالی شبکه حقانی بود.

مردم افغانستان بارها خواستار اعدام او شده‌اند.

مطالب مرتبط