موضوعات داغ

اشرف‌غنی آزادی انس حقانی را تأیید کرد

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی اعلام کرد که سه عضو ارشد شبکه حقانی که تحت نظارت دولت قرار دارند از بند آزاد می‌شوند.

blank

اشرف‌غنی، امروز سه شنبه (۲۱ عقرب) در یک نشست خبری در کابل گفت: «تصمیم گرفتیم سه عضو گروه طالبان را که از کشورهای بیرون در همکاری نزدیک و همه‌جانبه شرکای بین‌المللی دستگیر شده و در زندان بگرام تحت نظر دولت قرار داشتند، به‌طور مشروط از زندان آزاد کنیم.»

آقای غنی گفت که این سه تن، حاجی مالک خان پسر ولی‌خان، عبدالرشید پسر محمد عمر و انس فرزند جلال‌الدین قرار است براساس تصمیم تازه در بدل دو استاد دانشگاه امریکایی آزاد شوند.

مطالب مرتبط:

افق را در تلگرام دنبال کنید

او گفت که این سه عضو ارشد گروه طالبان در هم‌آهنگی با متحدان بین‌المللی‌ افغانستان از جمله ایالات متحده امریکا در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی – افغانستان و تسهیل روند گفتگوهای صلح میان دولت و طالبان از زندان بگرام آزاد خواهند شد.

اشرف‌غنی گفت که در همکاری با شرکای بین‌المللی کشور از جمله ایالات متحده امریکا مکانیزمی را طراحی کرده‌است که رهایی این زندانیان گروه طالبان، به معنای تقویت صفوف دشمن و تشدید حملات‌شان نشود.

او افزود: «تدابیر مشترک بین ما و شرکای بین‌المللی چنان است که این تصمیم دشوار و قابل درک بتواند هم قوت ما را به نمایش بگذارد و برای اعمادسازی و آغاز گفتگوهای رودررو و حل صلح‌آمیز این بدبختی توان تصمیم‌گیری‌های سخت را نیز داریم.»

این در حالی است که گروه طالبان سه سال پیش تیموتی ویکس و کیون کینک؛ دو استاد دانشگاه امریکایی در افغانستان را از نزدیکی این دانشگاه ربودند.

آقای غنی گفت، تلاش‌های مشترک برای رهایی این دو استاد خارجی از چنگ تروریستان نتیجه نداده‌است و اکنون این استادان در وضعیت بد صحی قرار دارند.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که انس حقانی در دادگاه‌‌های افغانستان به اعدام محکوم شده‌بود و مردم افغانستان بارها خواستار عملی شدن حکم او شده‌بودند. دولت نیز همواره تأکید می‌کرد که با او براساس قانون برخورد می‌شود و هرگز آزاد نخواهد شد.

مطالب مرتبط